محمد امین معین راد روز شنبه افزود:پرداخت مطالبات نخلداران خوزستانی از ابتدای هفته گذشته شروع شد و تا پایان هفته به تدریج به حساب نخلداران استان واریز گردید.

وی از صبر و حوصله نخلداران استان و تاخیر به وجود آمده در پرداخت مطالبات عذرخواهی کرد.
مدیر تعاون روستایی خوزستان افزود: خرمای استعمران که به صورت تضمینی از نخلداران خوزستان خریداری شده همچنان در انبارهای تعاون روستایی استان نگهداری می‌شود و هنوز مشتری برای خرید این محصول پیدا نشده است.
معین راد با اشاره به هزینه سنگین نگهداری خرمای استعمران و آفت زدایی آن ابراز امیدواری کرد تا پیش از پایان سال جاری خرمای خریداری شده از انبارها خارج تا شرایط برای ضدعفونی انبارها برای شروع خرید تضمینی گندم در استان فراهم شود.
خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال توقف از ۲۴شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۰ آبان در خوزستان انجام شد.

بر اساس معیار درجه بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسید هر کیلوگرم خرمای استعمران ۱۵۰دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت‌گذاری ‌شد.
بخش زیادی از خرمای استعمران خوزستان نیز از سوی ۶۰ کارگاه بسته بندی بخش خصوصی خریداری ‌شد.
کل تولید خرمای استعمران خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن بود که از این میزان ۸۵ هزار تن صادر و ۲۶ هزار تن نیز در بخش فرآوری صنعتی داخل استان جذب خواهد شد.
مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است که امسال از این میزان در مجموع ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش داشت.
شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما خوزستان هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن به علت ناکافی بودن صنایع بسته بندی و تکمیلی در استان نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش زیادی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند که همین مساله سبب کاهش کیفیت خرمای تولیدی استان شده بود.