دادستان انتظامی قضات در این مراسم با تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و ایام پیروزی انقلاب، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از پیروزی با تشکیل جهاد سازندگی اقدام به آبادانی در مناطق محروم کرد و همین مسئله موجب عکس العمل دشمنان و اقدام آنان برای ترور شخصیت های مهم انقلاب و مردم شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد ادامه داد: دشمن وقتی از مسیر منافقین به حایی نرسید، جنگ را به راه انداختند اما این هشت سال، اگر چه موجب شد در زمینه هایی عقب بمانیم اما در بسیاری جهات نیز موجب پیشرفت کشور شد که یکی از آن ها صدور انقلاب به دیگر کشورهاست.
وی تصریح کرد: اکنون زیبنده نیست که عده ای از کارکنان قوه قضائیه به دلیل مشکلات اقتصادی، کار را تعطیل و با تجمع جلوی دادگستری ها سوژه به دست دشمنان بدهند.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی افزود: رئیس قوه قضائیه و معاونین وی همه تلاش خود را برای بهبود معیشت کارکنان اداری و قضایی به کار می گیرند و قدم هایی نیز در این زمینه برداشته شده است.
وی گفت: یکی از اهداف واحد نظارت و بازرسی، شناسایی قضات برتر برای سطوح مدیریتی است که تاکنون حدود ۱۵۰۰ نفر از قضات سراسر کشور که دارای استعداد بالقوه و بالفعل در این زمینه هستند، شناسایی و بانک اطلاعاتی برای آنان تشکیل شده است تا در زمان مناسبت مسئولیت های مدیرتی به آنان محول شود.
دادستان انتظامی قضات کشور اظهار داشت: استفاده از نهاد صلح و سازش در دعاوی، حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، ارتقای آگاهی های حقوقی مردم، تشدید نظارت های درون سازمانی و برون سازمانی، انقلابی عمل کردن و انقلابی بودن، تکریم ارباب رجوع و حفظ ارزش های انسانی، توجه به امور کارشناسی و داوری و توجه به اتقان آراء، از شاخص های موثر در انتخاب قضات برتر است که این موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.
وی بیان داشت: وجود گردش کار در پرونده ها و آرای قضایی بسیار مهم است و کلی گویی در آراء قابل دفاع نیست چرا که رای باید نشانگر روشن تشکیل و تداوم یک پرونده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی با تاکید بر اهمیت آرای جایگزین حبس، گفت: قضات در تعیین این مجازات ها باید به جنبه های مختلف توجه کنند و مناسب ترین رای را برای محکومان و جامعه صادر کنند.
رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز در این مراسم، با ذکر آماری از عملکرد این دادگستری، اظهار داشت: با وجود مشکلات متعدد از جمله کمبود شعبه و نیروی انسانی، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵۰۰ فقره پرونده از موجودی پرونده های استان کسر شده است.
حجت الاسلام والمسلمین صادق مرادی گفت: تجلیل از قضات به منزله تقدیر از زحمات کارکنان اداری نیز هست و اگر این قضات توانسته اند موفق باشند، قطعا عملکرد خوب همکاران اداری در این مقوله موثر بوده است.

وی تصریح کرد: استان خوزستان از مشکلات متعددی برخوردار است که میزان وقوع آسیب های اجتماعی و جرائم را افزایش می دهد و به همین مراتب پرونده های بیشتری در محاکم قضایی تشکیل می شود این در حالی است که حتی فضای کافی برای تاسیس شعب جدید در اختیار نداریم و از سوی دیگر به صورت مرتب با تقاضای خروج قضات باسابقه و باتجربه از استان مواجه هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین مرادی گفت: بیشتر سرقت های خرد در استان توسط معتادین انجام می شود و چنانچه اردوگاه ماده ۱۶ در استان راه اندازی شود، زمینه نگهداری و درمان سالانه تا دو هزار نفر از این افراد فراهم می شود که این امر می تواند ضمن کاهش جرائم، به بهبود کیفیت اجتماعی مردم استان و صیانت از خانواده ها نیز کمک کند.
وی با تقدیر از کلیه کارکنان قضایی و اداری دادکستری استان خوزستان و تبریک به قضات برتر استان، خاطر نشان کرد: به همه کارکنان دستگاه قضایی استان که همانند دوران دفاع مقدس جهادگرانه تلاش می کنند، می بالم و برای همه شما آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
معاون دادستان انتظامی قضات نیز در این مراسم، اظهار داشت: درصد اتقان آرای قضایی و میزان رضایتمندی مردم از عملکرد محاکم قضایی از نقاط قوت دادگستری استان خوزستان در این بازرسی ها بود.
عباسی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص صیانت از شحصیت قضات و جایگاه قضاوت در دستگاه قضایی کشور پرداخت و افزود: قضات جدید الورود باید ضمن حفظ استقلال، از تجربیات قضات باتجربه تر استفاده کنند.
وی گفت: تدین، داشتن روحیه انقلابی، حسن خلق، انگیزه بالا، اهتمام به انجام امور محوله، داشتن وجدان کاری مطلوب، استقلال در صدور رای و ارتقای دانش قضایی، از شاخص های یک قاضی خوب است که در این بازرسی ها مورد توجه قرار گرفت.
عباسی با تاکید بر نقش خانواده قضات در موفقیت های آنان، بیان داشت: آرامشی که خانواده قضات می توانند به آنان ارائه کنند بسیار موثر است و چه خوب است که خانواده ها نگاه صیانتی در این زمینه داشته باشند.
رئیس سابق واحد ارزشیابی و نظارت بر قضات دادگستری استان خوزستان نیز گفت: کار ارزشیابی قضات، قضاوت در مورد قضات است و این وظیفه بسیار دشوارتر از قضاوت در مورد یک پرونده است.
محمود پورمحمدی افزود: در این سال ها تذکر را سرلوحه کار خود قرار داده و رویکرد صیانتی و حفاظتی را به جای حذف به کار بستیم و این شیوه بسیار موثر بوده است.
در پایان این مراسم، از زحمات و خدمات محمود پورمحمدی رئیس سابق واحد ارزشیابی قضات دادگستری استان خوزستان تقدیر و ضمن تجدید حکم حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسن زاده به عنوان نماینده دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات استان خوزستان، علیرضا عبادی نیا و حسن مرادی نیز با حفظ سمت به عنوان نماینده دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات استان خوزستان معرفی شدند. همچنین در این رماسم از ۲۶ نفر از قضات برتر استان با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.