“سید حمید صالحی” گفت: هدف از بکار گیری سیستم مصرف داخلی این نیروگاه، تامین و توزیع برق متناوب ۳۸۰ ولت و ۲۲۰ ولت مورد نیاز برای تجهیزات اصلی (۸ واحد ژنراتور) و تجهیزات جانبی سد، نیروگاه و پست ۴۰۰ کیلو ولت می باشد. که این مصرف کننده ها به دو دسته ضروری و مصرف کنندهای غیر ضروری تقسیم شده است.

وی افزود: مصرف داخلی نیروگاه کارون ۳ این قابلیت را دارا می باشد که از طریق ژنراتورهای سنکرون نیروگاه و یا از طریق شبکه با استفاده از ترانسفورماتورهای قدرت، ولتاژ متناوب تجهیزات اصلی و جانبی را تامین نماید.

مدیرعامل سد و نیروگاه کارون ۳ بیان کرد: با توجه به گذشت بیش ازپانزده سال از راه اندازی سیستم مصرف داخلی نیروگاه ، این بریکرها به دلایل مختلف از جمله، تعداد بالای کلید زنی و استهلاک زیاد گاهاً دچار اشکالات عملکردی و عیب در قطعات مکانیکی و برقی می شوند که با توجه به تحریم ها وعدم دسترسی به این تجهیزات، کمیته فنی این نیروگاه، تصمیم به راه اندازی کارگروه و بومی سازی تعمیر آنها نمود.

“رضا پورسعید” معاون فنی و مهندسی سد و نیروگاه کارون ۳ در این خصوص خاطر نشان کرد: با شکل گیری این کارگروه و استفاده از کارشناسان مجرب مجموعه فنی و مهندسی نیروگاه، تعداد ۳ دستگاه بریکر خلاء ساخت شرکت آلستوم مربوط به باس ولتاژ متوسط  و همچنین تعداد ۶ دستگاه کلید هوایی ساخت شرکت جنرال الکتریک توسط گروه مذکور تعمیر و راه اندازی گردید.

پورسعید ادامه داد: انجام عملیات فوق می تواند باعث جلوگیری ارز از کشور شده و دانش بومی سازی تعمیراین تجهیزات را تا حد ممکن فراهم نماید.

گفتنی است با توجه به هزینه بالای تعمیرات این تجهیزات، مشکلات نقدینگی و زمانبر بودن فرایند عملیات، این کار به همت نیروهای توانمند و مجرب داخلی به منظور کاهش هزینه صورت پذیرفته است. شایان ذکر است این عملیات علاوه بر افزایش بهره وری سیستم مذکور منجر به صرفه جویی اقتصادی قابل توجه ای به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیزگردیده است.