قراردادهای ۸ پروژه‌ از طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب روز پنجشنبه ۱۲ اسفند با حضور جواد اوجی وزیر نفت امضاء شد.

این قراردادهابه ارزش ۴۷۰ میلیون یورو میان شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان مجری طرح و شرکت‌های سازنده داخلی با هدف جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق مرکزی و شرق خوزستان و نیز منطقه گچساران در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به امضاء رسید.

جمع‌آوری گازهای همراه مشعل آرزوی ماست

در آیین امضای این قراردادها وزیر نفت با اشاره به اهمیت طرح‌های جمع آوری گازهای مشعل اظهار داشت  یکی از آرزوهای ما جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل است که امروز گامی بزرگ در این زمینه برداشته می‌شود و تا پایان دولت نیز همه گازهای مشعل در خوزستان و خارک جمع آوری خواهد شد.

مهندس جواد اوجی گفت: با جمع آوری گازهای مشعل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با ظرفیت کامل فعالیت می‌کند و طی ۲ تا ۳ سال نیز بازگشت سرمایه دارد.

وی افزود: اهمیت گاز مشخص است  و در نشست اخیر سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام شد که عصر طلایی گاز  به دلیل  اینکه یک انرژی ارزان و پاک است آغاز شده و تا سال ۲۰۵۰ میلادی روز به روز به اهمیت گاز افزوده می‌شود.

مهندس اوجی با اشاره به برنامه وزارت نفت برای توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی بیان داشت: امروز بالاترین خدمت در صنعت نفت سرمایه‌گذاری در این‌گونه طرح‌هاست و اگر سرمایه‌گذاری لازم انجام نشود در سال‌های آینده واردکننده گاز و فرآورده های نفتی می‌شویم.

وزیر نفت با بیان اینکه نگاه ما در سرمایه‌گذاری استفاده از توان هلدینگ‌ها و بانک‌های داخلی است افزود:  برنامه‌ریزی زیادی در زمینه اجرای پروژه‌های پتروشیمی، نفت و گاز در خوزستان با هدف افزایش درآمد و رونق اشتغال داریم.

جمع آوری روزانه ۵٠٠ ميليون فوت مكعب گاز در مناطق نفتخيز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با قدردانی از اهتمام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای به سرانجام رساندن طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس گفت: جمع آوری گازهای همراه جزو اقدامات صیانتی در صنعت نفت است که از جنبه ایجاد ارزش افزوده و حفظ محیط زیست حائز اهمیت است.

دکتر محسن خجسته مهرگفت: اقدامات صیانتی در سه حوزه ایجاد حداکثر ارزش افزوده، حفظ محیط زیست و حفظ سرمایه های اجتماعی دنبال می شود که جزو وظایف ما در صنعت نفت است.

 وی افزود: طی قراردادهایی که امروز امضا می شود روزانه ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گاز در خوزستان جمع آوری خواهد شد.

در این آیین مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صادق خلیلیان استاندار خوزستان، حبیب آقاجری نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی، عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس‌، منصور امین‌نژاد مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و شماری از مسئولان استان خوزستان و مدیران منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حضور داشتند.