یک قرارداد پژوهشی میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با دانشگاه شهید چمران اهواز با هدف ساخت تجهیزات کمپرسور دلاوال  به امضا رسید.

آیین امضای این قرارداد روز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ با حضور آیت‌الله موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، مهندس دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، دکتر گلستانباغ رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و دکتر آخوندعلی سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز،  در سازمان مرکزی دانشگاه شهید چمران برگزار شد.

دشمن در فضای مجازی به دنبال ناامید کردن مردم در رابطه با افزایش تولید نفت است

در این مراسم نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و تاکید بر بهره‌مندی از فیوضات این ماه، از اهتمام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و دانشگاه شهید چمران اهواز برای تقویت پیوند دانشگاه و صنعت قدردانی کرد.

آیت‌الله موسوی‌فرد با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های گوناگون بیان داشت: دشمن همیشه تلاش می‌کند که با نادیده گرفتن پیشرفت‌های کشور مردم را نامید کند و عده‌ای نیز این پیشرفت‌ها را باور نمی کردند که  اما اکنون همگان می‌بینند که توانسته‌ایم به فناوری‌های پیشرفته از جمله انرژی هسته‌ای و موشک‌های نقطه‌زن دست پیدا کنیم.

وی افزود: اخیراً‌ نیز در رابطه با افزایش تولید نفت و رسیدن به تولید قبل از تحریم، دشمن با ایجاد تشکیک در آمار آن در فضای مجازی در صدد ناامید کردن مردم است.

امام جمعه اهواز  توسعه دانش را در راستای شعار سال و مطالبه جدی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: محور نجات اقتصاد کشور تولید داخلی است و این تولید اگر با علم شود می تواند راهگشا باشد.

وی توجه به کیفیت را در تولیدات داخلی مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: عدم توجه به کیفیت باعث ناامیدی ایجاد می شود و هر کجا به کیفیت توجه شد موفق بوده ایم و در این راستا باید محصولی تولید شود که همه افتخار کنند ساخت داخل است.

ساخت قطعات و تجهیزات توربین و کمپرسور از اولویت‌های مناطق نفتخیز است

در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در نگاه جدید حاکم بر کشور و به تبع آن وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه، توجه به علم و دانش و تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ارتقاء یابد.

مهندس دانشی افزود: در این راستا به دنبال علم نافع هستیم که نتیجه آن در اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد محسوس باشد و انتظار داریم مجموعه دانشگاه شهیدچمران اهواز نیز با انسجام و بکارگیری همه بخش‌ها و تخصص‌ها در این عرصه ورود کند.

وی، ساخت قطعات و تجهیزات توربین و کمپرسور را از اولویت‌های این شرکت دانست و گفت: با تلاش دانشگاه و صنعت و استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی موجود در این دو مجموعه می‌توانیم نیازهای خود را در زمینه توربین و کمپرسور مرتفع نماییم.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز نیز ضمن اعلام آمادگی برای تقویت همکاری با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تشریح ظرفیت‌های علمی این دانشگاه پرداخت و گفت: این دانشگاه بیش از ۶۵۰ عضو هیئت علمی منتخصص دارد که در بسیاری از حوزه‌ها مانند شیمی، مکانیک، محیط‌زیست، آب، علوم انسانی و غیره می‌توانند مشکلات مربوط به صنعت نفت را حل نمایند.

دکتر آخوندعلی افزود: با تقویت ارتباط با صنعت نفت و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های موجود می‌توان برای حل مسائل و مشکلات اقدام نمود.

شایان ذکر است؛ بر اساس قرارداد امضا شده میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و دانشگاه شهید چمران اهواز، دانش ساخت بالانس درام کمپرسورهای گازی دلاوال، بومی سازی و امکان تعویض و بازسازی قطعات در حین سرویس های دوره‌ای متناسب با کار عملیاتی، با صرف هزینه پایین امکان پذیر خواهد شد. این مسئله علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه تامین قطعات، موجب بهبود عملکرد و راندمان کاری کمپرسور و در نتیجه افزایش بهره‌وری تولید خواهد شد.