رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب به واحدهای تولیدی امسال اجرا می‌شود گفت: اجرای این طرح موجب می‌شود تا انحراف توزیع تسهیلات به شدت کاهش یافته و فرآیند ارایه تسهیلات ساده شود.
امیر حسین نظری بیان کرد:بانک مرکزی هماهنگی خوبی در این خصوص داشته و در سه ماه نخست امسال، صنایعی که برای دستمزد و یا موارد دیگر به سرمایه در گردش نیاز دارند با این طرح تامین مالی خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به طرح دیگر این سازمان برای تامین منابع مالی واحدهای تولیدی افزود: تامین مالی زنجیره‌ای از دیگر طرح‌های پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی است که امسال انجام می‌شود؛ با اجرای این ۲ طرح تا بیش از ۷۰ درصد مسایل سرمایه درگردش واحدهای تولیدی حل می‌شود.
رییس سازمان صمت خوزستان بر لزوم هماهنگ بودن سه مولفه تقاضا، تامین مالی و مواد اولیه برای رونق تولید واحدهای صنعتی تاکید کرد و ادامه داد: برای عملیاتی شدن این مولفه ها ۲ پروژه پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌ها و تامین مالی زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی گفت: افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری جریان مالی اقتصاد، تسهیل وثیقه سپاری و اعتبار سنجی، جلوگیری از انحراف منابع، کاهش تقاضای نقدینگی، زمینه‌سازی و کمک به اصلاح نظام بانکی، کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها، تسهیل تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها و کاهش هزینه‌ مالی و بهای تمام‌شده محصول در زنجیره برای فعالان اقتصادی از دستاوردهای اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای است.
رییس سازمان صمت با بیان اینکه تامین مالی زنجیره‌ای راه‌های متفاوتی دارد، بیان کرد: روش‌هایی که از امروز شروع می‌کنیم روش‌های ساده‌تری است و حتی می‌تواند در مواردی مشکلات تامین وثایق را برطرف کند؛ برای مثال در یکی از روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای، واحد تولیدی بدون ارایه وثیقه می‌تواند اعتبار دریافت کند و به نوعی حلقه بعدی، حلقه قبلی را تامین می‌کند.
نظری ادامه داد: در صورتحساب الکترونیک بانک‌ها موقع ارایه تسهیلات، درخواست ارایه فاکتور می‌کنند که ممکن است این فاکتور جعلی و بیش از مبلغ مورد نیاز واحد باشد، اما با اجرای صورتحساب الکترونیک انحراف منابع از بین می‌رود و دیگر کسی نمی‌تواند برای یک کار ۲ وام بگیرد یا وامی که دریافت کرده برای کاری غیر از مورد ذکر شده استفاده کند.
خوزستان با ییش از یکهزار و ۸۰۰ واحد تولیدی یکی از استان‌های صنعتی کشور است.