پروژه احداث انبار مخصوص نگهداری مغزه‌ها و سالن مطالعات زمین شناسی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب راه‌اندازی و افتتاح شد.

 در آیین افتتاح این پروژه که روز یکشنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) برگزار شد مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ضمن گرامیداشت روز کارگر و روز معلم  اظهار داشت: زمین‌شناسی از موضوعات مهم و تخصصی صنعت نفت است و در راهبری صحیح مخازن نفتی نقش موثری دارد.

مهندس علیرضا دانشی با بیان اینکه مهندسان مخازن از طریق تجزیه و تحلیل مغزه‌های زمین‌شناسی به بسیاری از اطلاعات مخزن دست می یابند گفت: مغزه‌های زمین شناسی جزو سرمایه ملی محسوب می‌شوند و باید با دقت بالا و شرایط ویژه نگهداری ‌شوند لذا احداث انبار مخصوص نگهداری آنها در دستور کار شرکت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در شرکت‌های بزرگ نفتی جهان نیز به نگهداری مغزه‌ها اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود، بر توسعه انبار مخصوص نگهداری مغزه‌های مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد.

شایان ذکر است این پروژه با این سطح از اهمیت، باوجودی که تا سال ۱۳۹۶،  ۹۸ درصد پیشرفت داشته است، ولیکن از سال ۹۶ تاکنون، هیچگونه پیشرفتی نداشته است و با تاکید مهندس دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، این پروژه افتتاح شد و تکمیل کارهای باقیمانده بتدریج انجام می پذیرد‌.

در آیین افتتاح این پروژه سرپرست معاونت زمین‌شناسی مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و جمعی از کارشناسان این مدیریت و مسئولان و دست‌اندرکاران پروژه نیز حضور داشتند.

پروژه انبار مخصوص نگهداری مغزه‌های مناطق نفتخیز جنوب در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰ هزار متر مربع احدات شد و شامل انبار مخصوص نگهداری مغزه‌ها، سالن مطالعه، اتاق اسلاید، دفاتر کار کارکنان و تاسیسات جانبی است.

 مغزه‌ها نمونه‌های استوانه‌ای شکل هستند که از طبقات اعماق زمین در اندازه های مختلف گرفته می شوند و بوسیله آنها تجزیه و تحلیل‌های زمین‌شناسی از قبیل خصوصیات سنگ مخزن، میزان تراوایی سنگ، میزان تخلخل و درصد وجود نفت و گاز و آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.