مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به همراه مدیران امور فنی و تدارکات و امور کالا این شرکت در نشست ویژه خبری بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی( ۲۵ اردیبهشت ماه) حضور یافت و گفت: با حمایتهای وزارت نفت و بهره گیری از دانش و فناوری بومی، آماده ایم تا پایان سال جاری به ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام برسیم.

مهندس علیرضا دانشی تعامل با دانش بنیان­‌ها را راهی مناسب دانست تا از طریق آن کشور را از خام فروشی رهایی داد و تداوم بهره‌جویی از دانش و توانمندی مراکز علمی، شرکت های دانش بنیان را حتی پس از رفع تحریم‌ها مهم و حیاتی ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه در دوره جدید، نگاه و تصمیم سازی‌ها کارشناسانه و تلاش در جهت فرهنگ سازی برای ایجاد تعاملات سازنده به جای رقابت‌های بازدارنده خواهد بود، اظهار داشت: با پرهیز از نگاه جزیره‌ای و ایجاد تعامل مستمر، مشکلات موجود در خصوص طرح نگهداشت و افزایش تولید ۲۸ مخزن را مرتفع می کنیم و از پیمانکاران این طرح نیز می خواهیم تا مسائل مرتبط را پروژه های در دست اقدام را حل کرده و برای رسیدن به نتایج مطلوب تلاش بیشتری داشته باشند.

مهندس دانشی در پاسخ به پرسشی در خصوص کاهش تولید و برنامه های مرتبط با افزایش تولید گفت: مناطق نفتخیز جنوب حدود  ۴هزار حلقه چاه تحت راهبری دارد که تعدادی از آنها کم بازده شده و بعضا از سرویس خارج شده اند؛  عمده اقدامات ما در راستای افزایش تولید، کار روی این چاه ها می باشد و به دلیل اینکه رفع مشکل برخی از چاه ها منوط به استفاده از های تک(فناوری بالا) می‌باشد، از شرکت های دانش بنیان می خواهیم در این حوزه وارد عمل شوند تا ۳۵۰ هزار بشکه کاهش از طریق عملیات تعمیری و ترمیمی روی همین چاه‌ها جبران شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه برای رسیدن به ظرفیت تولید ۳ میلیون بشکه در انتهای سال جاری باید حفاری چاه‌های جدید ، احداث خطوط لوله و  رفع نواقص  تاسیسات در دستور کار قرار گیرد، افزود: برنامه ۵ ساله‌ای نیز تدوین شده است که با تامین الزامات آن، توان تولید مناطق نفتخیز جنوب  به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز  خواهد رسید.

بسیاری از فناوری‌های خاص را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی کرده ایم

مهندس علیرضا دانشی خاطرنشان کرد: مانعی برای استفاده از دانش و تعامل با خارجی‌ها نداریم اما در حال حاضر دانش غنی وجود دارد و خیلی از فن آوری‌های خاص را بومی‌سازی کردیم؛ به عنوان مثال، شیرهای سرچاهی ۱۵ هزار پوند بر اینچ مربعی(PSI) توسط شرکت های دانش‌بنیان کشورمان ساخته شده اند.

وی امضا تفاهم نامه با شرکت نفت و گاز  اروندان را اقدامی بزرگ برای بهرگیری از ظرفیت‌های مناطق نفتخیز جنوب جهت پیشبرد اهداف شرکت نفت و گاز اروندان در  توسعه مخازن و افزایش سهم برداشت از میادین مشترک برشمرد و یادآور شد: مناطق نفتخیز جنوب راهبری میادین مشترک در برعهده ندارد اما برای تسهیم دانش و ارائه خدمات فنی، مهندسی و عملیاتی به شرکت هایی که روی این میادین کار می کنند، آماده است.  

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص سرمایه های انسانی و مسائل مرتبط  با آن گفت: هزار و ۲۰۰ نفر از گروه الف دانشگاه‌ها در خوزستان جذب شده‌اند تا جلوی خروج سرمایه‌های انسانی جلوگیری شود و نیروهای جوان کارآمد به عرصه تولید ورود کنند؛ یک برنامه استخدامی مجزا نیز در آینده خواهیم داشت که روی جذب نیروهای بومی متمرکز خواهد بود.

باید برای ایجاد زنجیره ارزش تمهیدات ویژه ای داشت

مهندس علیرضا دانش ایجاد زنجیره ارزش را از دغدغه های اصلی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دانست و تاکید کرد:  اگر قرار است اتفاق خوبی روی دهد، باید برای ایجاد زنجیره ارزش تمهیدات ویژه ای داشت و  ما برای این منظور برنامه های زیادی داریم تا بسته های اقتصادی در زنجیره ارزش تعریف شود و پس از تولید ثروت و مشکلات اشتغال نیز مرتفع شود.

وی در پایان از همه اصحاب رسانه دعوت کرد تا با حضور و بازدید از مناطق نفتخیز جنوب، نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را ارائه دهند تا مسیر تصمیم‌سازی در خصوص برنامه‌های شرکت هموارتر گردد.