در مراسمی به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست از دوستداران و همیاران محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تجلیل شد.

 در این مراسم که روز شنبه (۲۱خرداد ۱۴۰۱) برگزار شد مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان داشت: صحبت کردن درخصوص مباحث محیط زیست به دلیل دغدغه‌مندی‌های موجود برای حفظ و نگهداشت محیط، خوشحال کننده و از سویی به واسطه کمبودها، نواقص و بی توجهی‌های بشر امروز به آن ناراحت کننده است.

مهندس علیرضا دانشی با بیان اینکه وضعیت آب و هوایی در سراسر دنیا دچار دگرگونی شده است گفت: جلوگیری از افزایش چالش‌ها و مشکلات مترتب بر آن در حوزه محیط زیست همت ویژه ای را می طلبد تا تبعات آن برای نسل‌های آینده کاهش پیدا کند.

 وی افزود: غلبه منافع مالی بر منافع محیط زیستی پس از انقلاب صنعتی، آب شدن یخچال‌های قطب شمال، افزایش گازهای گلخانه ای و گرمای زمین و همچنین کاهش ضخامت لایه ازن در قطب جنوب همگی بحران‌های جدی ای هستند که محیط زیست را به مخاطره می اندازند و ضرورت دارد همه ما تمام تلاش خود را برای ورود جدی به منظور حفظ محیط زیست انجام دهیم.

دانشی با اشاره به اینکه در دین اسلام هم به مسئله محیط زیست توجه جدی ای وجود دارد، ادامه داد: عمل نکردن به الزامات محیط زیستی نوعی خیانت است و توجه به آن باید در اولویت قرار بگیرد و از مباحث فانتزی در این حوزه پرهیز شود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به الزامات مربوط به رعایت مقررات محیط زیست در اجرای پروژهها گفت: پیوست‌های زیست محیطی جزو مطالبات جدی HSE از مدیران باید باشد و پروژه‌های جمع آوری گازهای همراه نیز علی رغم پیشرفت‌های خوبی که داشته بايد به صورت مستمر دنبال شود.

وي در خصوص توسعه فضاي سبز گفت: خوشبختانه به همت مديريت عمليات غيرصنعتي جهش رو به جلويي در اين حوزه داشتيم هرچند شرايط آرماني نيست و بايد نگاه و فكر و عمل براي تحقق اين امر جهادگونه باشد تا بتوانيم در كنار هر واحد بهره برداري يك قلمستان داشته باشيم و فضا را تلطيف نماييم.

راه‌اندازی کمیته آب در مناطق نفتخیز جنوب

مهندس دانشی یکی از اقدامات ارزشمند این شرکت در حوزه محیط زیست را تشکیل کمیته آب برشمرد و اظهار داشت: با هدف کاهش فشار بر رودخانه کارون و سایر منابع آبی استان کمیته آب را در این شرکت تشکیل داده‌ایم که این کمیته هم اکنون در حال شناسایی و ارزیابی پساب‌‌های شهری، صنعتی و کشاورزی است تا از آنها به جای آب رودخانه‌ها در تاسیسات استفاده شود.

وی تصریح کرد: این اقدام ضمن کاهش فشار بر رودخانه کارون باعث می شود سهم آب کشاورزان بیشتر شود و از رهاسازی پساب‌های صنعتی و کشاورزی در محیط زیست جلوگیری‌ به‌عمل آید و از روند شور شدن اراضی کشاورزی کاسته می‌شود.

مهندس دانشی خاطرنشان کرد: از جمله منابعی که در حال مطالعه آن هستیم و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان نیز همکاری لازم را به‌عمل آورند، آبهای زهکشی طرح نیشکر است که طبق برآورد حدود سه میلیون بشکه در روز می توان از آن برداشت نمود.

در این نشست رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست( HSE )شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با گرامیداشت هفته حفاظت محیط زیست گفت: باتوجه به تاكيد هميشگي مديرعامل درخصوص رعايت الزامات محيط زيستي و همت و كوشش كاركنان براي تحقق اين مهم، تصميم گرفتيم در هفته محيط زيست و براي نخستين بار در سطح مناطق نفتخيز جنوب، از همكاراني كه در اين حوزه تلاش و همكاري نموده اند قدرداني به عمل آوريم.

محمدرضا نادری با اشاره به مهمترین اقدامات این شرکت در زمینه حفظ محیط زیست افزود: مديريت پسماندهاي حفاري با همكاري شركت‌هاي دانش بنيان و توانمند داخلي، مديريت پساب‌ها، الزام پيمانكاران به توسعه فضاي سبز، تهيه پيوست محيط زيستي براي تمامي طرح‌ها و پروژه‌ها، ايجاد كارگروه‌هاي مختلف به منظور حضور در جلسات و بررسي موارد محيط زيستي در سطح استان، تهيه آمار‌ها و گزارش‌هاي ساليانه براي ارائه به نهادهاي مرتبط از جمله مهمترين اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ به شمار مي آيند.

وی ادامه داد: همچنين برنامه‌هاي متعددي براي جلوگيري از گازسوزي، ارائه گزارش‌هاي خوداظهاري درخصوص منابع انتشار آلاينده‌ها، كاهش ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و استفاده از دستگاه‌هاي MOT و MOS به منظور جلوگيري از سيال سوزي را از ديگر فعاليت‌هاي مرتبط با حوزه محيط زيست در شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب عنوان كرد.

در پایان این مراسم از ۵ نفر از دوستداران محیط زیست از شرکت‌های بهره‌بردار تابعه و ۷ نفر از همیاران محیط زیست از مدیریت‌ها و ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تجلیل به‌عمل آمد