خبرنگاران حامل امیدها و رنج‌های مردم هستند. همزمان با هفته خبرنگار مراسم تجلیل از نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان همکار پایگاه خبری عصرما و هفته نامه بیان اهواز بعد از ظهر روز جمعه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ با مشارکت جمعی از اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی اجتماعی استان در سالن اجتماعات کتابخانه تخصصی علوم ایران برگزار شد در این مراسم دکتر لفته منصوری استاد دانشگاه ، نویسنده و چهره فرهنگی برجسته خوزستان در سخنانی با اشاره به نقش خبرنگاران در حوزه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی گفت :خبرنگاران حامل امیدها و رنج‌های مردم هستند.

او در بخش از سخنرانی خود تأکید کرد: ویژگی‌های فردی خبرنگاران عبارت‌اند از تیزبینی و سوژه‌یابی، جسارت و خطرپذیری، خلاقیت، کنجکاوی، حساسیت‌های اخلاقی و انسانی و مطالعه و کسب آگاهی دانست و ازنظر شغلی سختی کار، خطرپذیری زیاد، جذاب و غیر روزمره و همیشه در دسترس بودن خبرنگاران را از ویژگی‌های متمایز آنان دانست، لفته منصوری همچنین افزود خبرنگاران مورداحترام جامعه هستند و مردم آن‌ها را مطلع از همه امور، می‌دانند.

دکتر لفته منصوری از منظر جامعه‌شناسی، کاهش اعتماد اجتماعی که یکی از ارکان سرمایه اجتماعی است را به‌عنوان خطری بزرگ که ساختارهای بوروکراتیک و دموکراتیک کشور را تهدید می‌کند، برشمرد و بیان کرد؛ انتظارت مردم از این ساختارها تحقق‌نیافته و ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی، منویات امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر زمین‌مانده است. وی خطاب به حضرت آیت‌الله فرحانی گفت: «جامعه از شما به‌عنوان مجتهدان روشن‌بین، انتظار دارد حلال و حرام و احکام خمسه را همان‌گونه که بر زندگی فردی مردم روا می‌دارید بر قدرتمندان و ساخت قدرت نیز محقق سازید. او به خلأ فتوا در اصلاحات جامعه اشاره کرد و از فقیهان درخواست کرد که این مهم که رسالت اصلی آنان است را در عرصه‌های مختلف محقق سازند.» او در این زمینه تأکید کرد که ساختارهای مختلف مانند نظام بیمه، بازنشستگی، کار، بانکی، تأمین اجتماعی و رفاه، تولید و تجارت نیاز به اصلاحات گسترده دارد و نباید این رسالت مهم به تعویق بیفتد.

معاون اسبق فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به متنی از جلد دوم کتاب «در جستجوی سعادت عمومی»، احمد میدری و همکارانش، گفت ما هم‌زمان به تقویت دولت و جامعه نیاز داریم. اگر دولت قوی و جامعه ضعیف باشد، دولت به کنترل جامعه دست می‌زند و دیکتاتوری ایجاد می‌شود و اگر جامعه قوی شد و دولت ضعیف گشت، گروه‌های خاص گرا هنجارهای خود را بر جامعه تحمیل می‌کنند و به قول جان استوارت میل «ستمگری اجتماعی» رخ می‌نماید. رسالت اکنون دوستداران کشور تقویت هم‌زمان دولت و جامعهاست.

این نویسنده و متفکر حوزه علوم اجتماعی کشور درزمینه‌ی تضعیف سازمان‌های و نهادهای منبعث از جامعه، هشدار داد و گفت یکی از آسیب‌های مهم کشور، قوانین دست و پاگیری است که مردم را از عمل اجتماعی بازداشته است. او در یک مقایسه بین نظام قانون‌گذاری ایران و فرانسه گفت: «از زمان تأسیس مجلس اول شورای ملی پس از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵، یعنی به مدت ۱۱۶ سال، حدود ۱۱۰۰۰ قانون در ایران تصویب‌شده است. درحالی‌که در کشوری مانند فرانسه که حدود ۲۰۰ سال است که از نهاد قانون‌گذاری آن می‌گذرد، تاکنون فقط در حدود ۳۸۰۰ قانون تصویب‌شده است.» او گفت: وقتی عرف را از جامعه بگیرید و به‌جای آن قانون وضع بکنید و اجرای قانون را به اشخاص حقوقی واگذار کنید، جامعه منفعل و تماشاگر می‌شود و مشارکت خود را در ساخت اجتماعی از دست می‌دهد. لفته منصوری همچنین به جزیره‌ای بودن سازمان‌ها و خنثی کردن اقدامات خود پرداخت و گفت در سفرهای خود به ‌جای‌جای استان خوزستان مشاهده کرده است که مردم به‌درستی درک کردند که در زادبوم خود چگونه با فقر مقابله بکنند، مثلاً در روستای بیت شیخ خماط شوش پرورش شتر و در چویبده آبادان پرورش ماهی و در گوشه‌ی دیگر استان خشکه‌کاری برنج؛ اما دولت با ساختار متناقضش همه این فرصت‌ها را نابود کرده است.

دکتر لفته منصوری در پایان سخنان خود به پدیده‌ی خود مرجعی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی پرداخت و انفعال گروه‌های مرجع سنتی را ناشی از عدم درک نیازها و مقتضیات زمان تحلیل کرد. او با تقدیر از نقش یکی از خبرنگار فعال و شجاع استان گفت:در حادثه قتل ناموسی در اهواز که مردم به‌شدت از این عمل منزجر شده بودند و ترس و اضطراب جامعه را فراگرفته بود و عناصر گوناگون با اهداف و منویات خصمانه و پر از کینه، طی توییت‌های زیادی به احکام نورانی اسلام، ایران عزیز و مردم غیور و شریف عرب اهانت کردند؛ اولین مواضعی که بلافاصله اعلام گردید، مواضع رسانه‌ها بود. او با تجلیل از خانم عاطفه اسماعیلی منش که در کمتر از ۲۴ ساعت، مصاحبه‌ای با خانواده مقتول و قاتل انجام داد و این مصاحبه مبنای تجزیه‌وتحلیل این حادثه دردناک توسط جامعه شناسان، روان شناسان و جرم شناسان شد. این را نشان از مرجعیت فعال رسانه در میان مردم دانست.

لفته منصوری از تلاش‌های حاج نعیم حمیدی در هفته‌نامه بیان اهواز و سایت عصرما تقدیر و تشکر کرد و گزارش‌های مردمی و متعهدانه او را در حوادث و مصیبت‌های مردم استان خوزستان تأثیرگذار و مهم تلقی کرد.