عصر روز یکشنبه ۳۰ مردادماه، هیاتی بلندپایه از کشور عراق متشکل از استاندار بصره و معاونین، فرماندهان مرزی و مسئولان استان مجاور در کشور عراق و سرکنسول ایران در بصره، در سفر به منطقه آزاد اروند، ضمن بازدید از زیرساخت‌های اربعینی پایانه مرزی شلمچه، نشستی در راستای هماهنگی با مسئولان ستاد اربعین خوزستان و منطقه آزاد اروند، برگزار کرد.

در این نشست، اعضای ستاد اربعین خوزستان و منطقه آزاد اروند، ضمن تقدیر از اهتمام و تلاش طرف عراقی در پذیرایی از زوار سالار شهیدان، نکاتی را پیرامون برگزاری بهینه این اجتماع بزرگ حسینی، متذکر شدند‌.

رئیس ستاد اربعین استان خوزستان، در این نشست، ضمن تأکید بر لزوم همکاری طرف عراقی در بحث تردد زائران از طُرُق خطوط زمینی، ریلی، هوایی و دریایی، همکاری مباحثی پشتیبانی از حوادث غیرمترقبه و آمادگی گروه‌های امدادی کشور دوست و همسایه را استمداد کرد و تداوم خدمت‌رسانی به زائران توسط مواکب تا چند روز پس از اربعین حسینی و خروج کامل زائران را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زوار ایرانی قلمداد کرد.

«اسعد العیدانی» استاندار بصره عراق نیز در این نشست، با تاکید بر تضمین امنیت زائران، از آمادگی ۸۰ درصدی کشور عراق برای پذیرش زائران خبر داد و گفت: به متولیان امر در مرزهای مشترک با ایران توصیه کردیم بیشترین ظرفیت گذرنامه را پذیرش کنند؛ اما از طرف ایرانی نیز می‌خواهیم تا نسبت به پذیرش زائران از محدودیت مناسبی استفاده کند تا در سمت عراق به واسطه ازدحام جمعیت و کمبود گیت‌های پذیرش، مشکلی رخ ندهد.

مرزبان استان مجاور در کشور عراق، با اشاره به اقدامات بهداشتی و نظافت مسیر زائران در استان بصره، از تمهید ۱۵۰دستگاه آمبولانس این استان برای پوشش حرکت زائران در مسیر عتبات عالیات خبر داد و تصریح کرد: دو مسیر برای تردد زائران در مرز شلمچه عراق ایجاد شده تا امنیت ایشان تأمین گردد و از مواکب نیز خواسته‌ایم تا در دو طرف جاده مستقر شوند. همچنین از شرکت نفت درخواست کردیم تا روشنایی مسیر را در تاریکی شب تأمین کند.

اسعد العیدانی از واگذاری مسیر شلمچه – بصره به یک شرکت خصوصی خبر داد و گفت: ضمن تلاش بسیار ولی متأسفانه بخشی از آن برای اربعین سال جاری آماده نخواهد شد؛ اما برخی مشکلات موجود را برای اربعین امسال برطرف خواهیم کرد.

استاندار بصره  با اشاره به این نکته‌ که سعی می‌کنیم مواکب را مجاب کنیم تا چند روز پس از اربعین نیز خدمات‌رسانی به زائران را تداوم بخشند، گفت: امیدواریم با اقدامات امنیتی بحث قاچاق مواد مخدر و اشیاء ممنوعه در تردد زائران کاهش چشمگیری داشته باشد و از طرف ایرانی نیز خواهشمندیم پایش بیشتری در موضوع تردد زائران صورت دهد.

استاندار بصره، اظهار داشت: در مورد شرایط فوق‌العاده و حوادث غیر مترقبه با طرف ایرانی همکاری لازم را خواهیم داشت که اگر لازم شد خودروهای امدادی ایرانی بدون مشکل در تردد وارد خاک عراق وبه کار سرعت ببخشند.

وی اظهار داشت: در خصوص خط دریایی نیز رایزنی لازم را خواهیم داشت و در صورت امکان این خط را فعال می‌کنیم.

بر اساس گزارش، ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند، پس از تعلیق این حرکت عظیم حسینی در دو سال گذشته به واسطه شیوع جهانی ویروس کرونا، برای اربعین سال جاری اقدامات گسترده‌ای را در پایانه مرزی شلمچه صورت داده که مجموعه این اقدامات، منجر به تسهیل در تردد و خدمت‌رسانی بهینه به زائرانی خواهد شد که مرز شلمچه را برای تردد انتخاب خواهند کرد.

تعبیه پارکینگ ۵۰ هکتاری برای توقف خودروها، ایجاد باراندازهای مسطح و پهناور، تعبیه محیط‌های مناسب برای اسکان موقت و تردد زائران، ایجاد بالغ بر ۴۰۰ موکب در مسیرهای منتهی به این پایانه، نصب سایه‌بان و مه‌پاش‌ها برای کاهش دمای هوا، افزایش چشمگیر گیت‌های تردد، ایجاد مسیرهای ثانوی و آسفالت معابر منتهی به این پایانه، از جمله اقدامات ماندگاری است که سازمان منطقه آزاد اروند، با همکاری نهادهای متولی در منطقه صورت داده و این اقدامات به شلمچه ایران منتهی نشده و در طرف عراقی نیز، زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و تردد آسان زائران، پیش‌بینی و تعبیه شده است.