مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، نیشکر را گیاهی با ارزش افزوده بالا دانست که از پسماند آن محصولاتی به بار می‌نشیند که هم نفع اقتصادی دارد و هم پشتیبان محیط‌زیست است.

دکتر عبدعلی ناصری، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای والامقام دولت، به تشریح دستاوردهای صنعت نیشکر پرداخت و راهبرد این صنعت را حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که ثمره آن، تولید و اشتغال پایدار در منطقه است.

به گفته او، صنعت نیشکر توانسته با ایجاد اشتغالی بالغ بر ۲۶ هزار نفر در کشت و صنعت‌های هشتگانه، در تامین معیشت تعداد زیادی از خوزستانی‌ها نقش فعالی داشته باشد.

نیشکر، صنعتی چندتولیدی

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در ادامه به جایگاه ویژه گیاه نیشکر به عنوان یک «محصول مادر و پایه‌ای» در کشاورزی خوزستان اشاره کرد که ده‌ها محصول باارزش افزوده‌ اقتصادی قابل توجه، از آن تولید می‌شود.

شکر سفید با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن، شکر طعم‌دار، شکر ساشه، شکر پودری و شکر مایع با ظرفیت ۶۰ تن، شکر قهوه‌ای با ظرفیت ۷۵۰۰ تن، شکر دارویی با ظرفیت ۱۵ هزار تن، الکل طبی با ظرفیت ۳۳ میلیون لیتر، خمیرمایه با ظرفیت ۱۰ هزار تن، خوراک دام با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، ام.دی.اف با ظرفیت تولید ۱۳۲ هزار متر مکعب و… از جمله ظرفیت‌های تولیدی این شرکت است.

صنعت نیشکر در مسیر پروژه‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از حرکت هدفمند این صنعت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان خبر داد و تاکید کرد، کشاورزی دانش‌بنیان به فرموده رهبر معظم انقلاب، امنیت غذایی کشور را حاصل خواهد کرد.

ناصری، مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آبی را اقدامی دانش‌بنیان در صنعت توسعه نیشکر برشمرد که با دانش و تجربه توام شده و با این اقدام، هم میزان مصرف آب در مزارع کاهش می‌یابد و هم موجب افزایش تولید در سطح خواهد شد.

این صنعت با داشتن یکی از مهمترین دپارتمان‌های علمی و مجموعه مدیریت مطالعات کاربردی مستقر در واحدهای نیشکری با بهره‌گیری از صدها محقق، تلاش‌های مستمری برای مصرف بهینه آب انجام داده است.

آبیاری قطره‌ای زیرسطحی دستاوردی در صنعت نیشکر

وی به شیوه نوین آبیاری زیرسطحی اشاره کرد و افزود: به منظور مدیریت هر چه بیشتر منابع آبی، سامانه آبیاری قطره‌ای زیرسطحی به صورت پایلوت در کشت و صنعت‌ها در دست اجراست تا پس از پشتِ سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع به کار گرفته شود.

در کنار این روش‌های آبیاری، صنعت نیشکر از روش آبیاری جویچه‌ای، آبیاری مزارع با زهاب نیشکر در شرایط خشکسالی و… نیز بهره گرفته که سبب شده گیاه نیشکر در شرایط بحرانی، آسیب چندانی نبیند.

راهبردی برای تولید حداکثری در شرایط تحریم

طراحی و بومی‌سازی دستگاه‌ها و ادوات کشاورزی و صنعتی از دیگر موضوع‌های مورد اشاره مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بیان دستاوردهای این صنعت است.

ناصری بیان داشت: برای رسیدن به تولید حداکثری، کمبودهایی در تامین ادوات کشاورزی و قطعات صنعتی وجود داشت که بخشی از آن با اتخاذ تمهیدات ویژه به همت نیشکر طراحی و ساخته شده است.

وی ساخت دروگر نیشکر را دستاوردی مهم دانست و افزود، دروگرهای نیشکر قدیمی و مربوط به بیست سال گذشته است اما با کارهای تحقیقاتی صورت گرفته این دستگاه بومی‌سازی و تکنولوژی آن به روز شد.

ساخت کارنده نیشکر، ساخت ربات جوشکار، ساخت دستگاه انتقال دهنده ملاس، ساخت اولین دستگاه هشداردهنده موتور، بخشی دیگر از اقدامات این شرکت در بومی سازی تجهیزات کشاورزی و صنعتی در راستای تولید دانش‌بنیان است.

هفت‌تپه در مسیر تولید حداکثری

هفت‌تپه از دیگر محورهای سخنان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

ناصری هفت‌تپه را مهمترین دستاورد دولت در خوزستان دانسته و تاکید کرد، این واحد نیشکری سال گذشته با پشتیبانی سران قوا در یک تصمیم مشترک به ریل تولید بازگشت.

به گفته او، روند بازگشت قدیمی‌ترین واحد نیشکری به دوران طلایی و رسیدن به ظرفیت اسمی تولید، سرعت گرفته و این واحد نیشکری در برنامه‌ای تدوین شده، به سمت تولید حداکثری در حرکت است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پایان بیان داشت: در سال جاری که به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‎گذاری شده، صنعت نیشکر برای تحقق شعار سال، نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست و برای نیل به سر منزل مقصود، با تمامی ظرفیت‌ها، پیش خواهد رفت.