مدیرعامل کشتارگاه صنعتی دام اهواز خبر داد:

خط مکانیزه پاک کردن كله‌پاچه دامی به زودی افتتاح می‌شود

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی دام اهواز گفت: تنها بخش کله‌پاک کنی سنتی که ساختمان آن مربوط به ۳۰ سال قبل و جزو کشتارگاه صنعتی هم نبوده به دلیل برخی مشکلات بهداشتی تعطیل شده و خط تولید تمام خودکار صنعتی جایگزین این بخش به زودی افتتاح می شود.

به گسترش روابط‌عمومی کشتارگاه صنعتی دام اهواز، البرز کریمی با اشاره به حواشی و اتفاقات به وجود آمده طی چند روز گذشته درباره کشتارگاه صنعتی دام اهواز و شائبه تعطیلی آن بیان کرد: این واحد کشتار صنعتی دام به هیچ عنوان تعطیل نشده و سالن‌های صنعتی و بهداشتی کشتار دام و نحوه کشتار کاملا بهداشتی و مورد تأیید بازرسان کارشناسان بهداشت و دامپزشکی استان است.

وی افزود: پنج ناظر بهداشتی دامپزشکی در سه مرحله قبل، حین و بعد از کشتارگاه بر نحوه کشتار دام و سلامت دام پیش از ورود به خط کشتار و عاری بودن آن از بیماری‌های دامی نظارت دارند و چنانچه دام‌های وارد شده به کشتارگاه کوچک‌ترین مشکل یا علائم بیماری داشته باشند، بلافاصله از کشتارگاه خارج و علاوه بر آن تمام دام‌های سنگین و سبک قبل از ورود به کشتارگاه تحت معاینات دامپزشکی و دامی قرار می گیرند؛ پس از صدور گواهی سلامت و اطمینان از سلامت و عدم بیماری اجازه ورود به کشتارگاه صادر می‌شود.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی دام اهواز یادآور شد: فقط در طول پنج سال گذشته تعداد یک هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک، حدود ۵۰ رأس دام سنگین و تعداد زیادی آلايش دامی از قبيل جگر، دل، قلوه و كله‌پاچه گاو، گاومیش، گوسفند و بزغاله به ارزش تقریبی ۲۴۰ میلیارد ریال به علت‌ بيماری و غیرقابل استفاده بودن توسط دامپزشکان و بازرسان فنی بهداشتی كشتارگاه جداسازی، حذف و معدوم شدند.

کریمی اظهار کرد: برای رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه و حذف این محصولات كه عمدتاً با مقاومت و نارضایتی صاحبان اين‌گونه دام و آلایشات مواجه بوده و هستيم و یكی از اصلی‌ترين دلایل نارضايتی عده زیادی از افراد سودجو و منفعت‌طلب از مجموعه دامپزشکی و كشتارگاه همين موضوع است؛ البته اين مخالفت، مقاومت و نارضایتی‌ها هیچ خللی در اراده مسئولان و بازرسان بهداشتی كشتارگاه نداشته چون همواره سلامت مردم خط قرمز اين كشتارگاه بوده، هست و خواهد بود.

وی درباره شایعه تعطیلی این واحد اقتصادی توضیح داد: خط و سالن کشتار صنعتی دام به هیچ عنوان تعطیل نشده و مشکل بهداشتی هم ندارد، مورد تأیید کارشناسان بهداشت و دامپزشکی است و دادستان و مدیران استان هم هفته گذشته از آن بازدید کردند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی دام اهواز یادآور شد: تنها بخشی که به تعطیل شده بخش کله‌پاک کنی سنتی هست که ساختمان آن مربوط به ۳۰ سال قبل و جدای از کشتارگاه صنعتی است؛ پس از پلمپ شدن محل قبلی ابزارآلات مستعمل آن حذف و تجهيزات و ظروف قابل استفاده آن به محل جديد و كاملا بهداشتی منتقل و در حال نوسازی و تجهیز کامل آن هستیم.

کریمی با اشاره به اینکه در تغییرات صورت گرفته خط تمام صنعتی آلایش‌های دامی با حداقل تماس دست به زودی افتتاح و با افتتاح آن همه نگرانی‌ها درباره این موضوع برطرف می‌شود، تصریح کرد: بخش کله‌پاک کنی سنتی که پلمپ شده بود به طبقه زیرین منتقل و به زودی دستگاه‌های تمام خودکار این بخش از استان سمنان وارد کشتارگاه و نصب می‌شود.

گفتنی است، از پنج سال قبل مافيای كله‌پاچه و گوشت اهواز اجازه نصب دستگاه مکانیزه کله‌پاک کنی برای راه‌اندازی را به بهانه بيكاری عده‌ای كله‌پاک كن نمی‌داد، اما حالا با ورود دستگاه قضايی و برخورد با بعضی افراد كه تمام هم و غم خود را برای زمين زدن كشتارگاه شهرداری اهواز به كار بسته بودند تا كشتارگاه ديگری را به بهره‌برداری برسانند، كشتارگاه صنعتی دام اهواز جانی دوباره خواهد گرفت.

ضمناً با وجود وارد شدن دستگاه‌های جديد سعی بر اين خواهد شد كه كسی شغل خود را از دست ندهد تا نان‌آور‌ خانواده‌ای بيكار نشود؛ طی روزهای گذشته نيز تعداد ١٠ نفر نيروی جديد به منظور خدمات‌رسانی بيشتر به پرسنل كشتارگاه اضافه شد.