سید حمید صالحی با بیان اینکه، آموزش و فراگیری مهارت‌های لازم در زمینه‌های تخصصی نیروگاه ها، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در امر توسعه صنعت برخوردار است، خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت آموزش و به روزرسانی اطلاعات فنی در حوضه اتوماسیون صنعتی نیروگاه، پروژه­ طراحی و ساخت دستگاه سیمولاتور آموزشی سیستم کنترل، با هدف آموزش و افزایش مهارت تخصصی در زمینه اتوماسیون صنعتی در سد و نیروگاه کارون۳ انجام و با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی تشریح کرد: انجام پروژه های آتی بدون نیاز به برون سپاری انجام کار، تست و شبیه سازی پروژه ها قبل از اجرا، کسب دانش فنی جهت رفع نقص از تجهیزات دارای این سیستم، امکان برنامه نویسی و پیاده سازی برنامه، تست تجهیزات تعمیری و تست عملکردی تجهیزات کنترلی از قبیل کارت ها، نشان دهنده ها، سنسورها، ترانسمیترها و… با توجه به ضرورت، اهمیت و فراهم بودن امکانات و شرایط لازم انجام گردید.

صالحی یاد آوری کرد: در این طراحی از PLC SIEMENS سری S7-300 همراه با کارت های ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ، کارت ارتباطی و سیستم مانیتورینگ جهت انجام شبیه سازی تجهیزات سیستم کنترل نیروگاه برق آبی استفاده شده است.

وی افزود: در این سیستم شبیه سازی علاوه بر امکان برنامه نویسی و مانیتورینگ تجهیزات کنترلی، عملکرد سیستم تخلیه آب های نشتی نیروگاه، شبیه سازی نحوه استارت و استاپ پمپ ها، شبیه سازی سیستم سرعت ژنراتور با استفاده از سنسورهای مجاورتی، پرشر ترانسمیتر، سنسور دما به همراه کنترلرهای دما و فشار و همچنین این سیمولاتور کنترلی برای سایر PLC ها و سیستم های کنترلی نیز قابل ارتقا می باشد.

گفتنی است،  با ساخت دستگاه و برگزاری کارگاه آموزشی آن، هزینه های آموزشی اتوماسیون صنعتی PLC SIEMENS در این مجموعه به صفر رسید.

مجموعه سد و نیروگاه کارون ۳ آمادگی دارد تا با برگزاری کارگاه آموزشی برای سایر نیروگاه ها و مراکز صنعتی، تجارب و اطلاعات خود را در جهت پیشرفت هر چه بیشتر مجموعه ها ارائه نماید .