مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر، به ویژگی‌های این سامانه اشاره کرد و بیان داشت، با استفاده از این سامانه از طریق پایش و کنترل به موقع، بازدهی مزارع در تولید محصول بیشتر می‌شود.

پایش تمام فعالیت‌ها، امکان کنترل و رصد مستمر، اطلاع‌رسانی برخط تحت وب و موبایل، تسریع و تقسیم کار، استخراج انواع گزارش‌ها و… از ویژگی‌های این سامانه هوشمند است.

دکتر جعفر آل‌کثیر در ادامه از برنامه‌های موسسه برای توسعه سامانه مکان‌مند خبر داد و بیان داشت، پس از طی آزمایش‌های اولیه و با همکاری دانشگاه تهران، در نظر داریم کشت و صنعت‌های نیشکری را به این سامانه تجهیز کنیم.

کنترل بیولوژیک کرم ساقه خوار نیشکر

مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح دستاوردهای این موسسه، به کنترل بیولوژیک کرم ساقه خوار نیشکر اشاره کرد و بیان داشت، به همت محققین با استفاده از شیوه‌ای نوین، تولید زنبور پارازيت كننده تخم آفت كرم ساقه‌خوار نيشكر افزایش یافت.

آل‌کثیر افزود: تولید و رهاسازی این زنبور، گامی در راستای حفاظت از محیط زیست است و با این روش، استفاده از سموم در مزارع نیشکر برای مبارزه با کرم ساقه خوار به صفر رسیده است.

ایستگاه تحقیقاتی نیشکر در بندر چابهار

وی در ادامه به ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی نیشکر در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: این ایستگاه تحقیقاتی به منظوراستفاده از شرایط مناسب آب و هوایی آن منطقه برای گل دهی نیشکر و تولید واریته‌های سازگار با شرایط آب و هوایی خوزستان با عملکرد کمی و کیفی بالا ایجاد شده است.

نوآوری در صنعت نیشکر، محور دیگری از سخنان مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر است. آل‌کثیر در این باره گفت: در بخش مکانیزاسیون محققین موسسه موفق شدند دستگاه هشداردهنده ورود ذرات آلاینده به موتور را طراحی و تولید کنند.

دستگاه هشدار دهنده ورود ذرات آلاینده به موتور ، هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین بار توسط یکی از پژوهشگران موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر اختراع شده و پس از تقاضای کشت و صنعت ها، ساخت ۱۱۰ دستگاه از این نوع، در دستور کار بخش تحقیقات مکانیزاسیون قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: که در بخش تحقیقات صنعتی پژوهشگران این حوزه موفق به طراحی و ساخت ربات جوشکار شده اند که می تواند جوشکاری های خاص بویژه قسمت آسیاب های کارخانجات شکر را با دقت و با راندمان و سرعت بالا انجام دهد.

همچنین توسط یکی دیگر از پژوهشگران این موسسه پس از تحقیقات چند ساله موفق به تولید سویه جدید مخمر شده که راندمان تولید الکل اتانول را به طور معنی داری بالا برده است. این کار تحقیقاتی با همکاری موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر ، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و شرکت خمیر مایه و الکل رازی صورت گرفته است.

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان

وی در پایان به اجرای طرح‌ دانش‌بنیان آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در موسسه اشاره کرد. به گفته مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر، با روش نوین آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، هم میزان مصرف آب در مزارع نیشکر کاهش می‌یابد و هم موجب افزایش تولید در سطح خواهد شد. و به عبارتی بهره وری آب افزایش می یابد و بعنوان یک راهکار موثر برای غلبه بر بحران آبی و پایداری تولید، مورد تاکید مدیر عامل محترم شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می باشد.

موسسه تحقیقات توسعه نیشکر یکی از دپارتمان‌های علمی و تحقیقاتی مهم کشور است که در زمینه های مختلف تحقیقاتی، نظیر تحقیقات کشاورزی، شامل تحقیقات به‌نژادی و بیوتکنولوژی، تحقیقات گیاه‌پزشکی، تحقیقات آبیاری و زهکشی، تحقیقات به زراعی و تحقیقات مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی فعالیت دارد.
همچنین در بخس تحقیقات صنعتی شامل تحقیقات فرایند تولید، تحقیقات مکانیک و تحقیقات اتوماسیون و ابزار دقیق فعالیت دارد.
علاوه بر موارد ذکر شده، پایش عملکرد کشاورزی و صنعت در کشت وصنعت با استفاده از روش های نوین و از فعالیت های دیگر این موسسه می باشد.

آزمایشگاه های تخصصی و استاندارد، تحقیقات محیط زیست، آموزش پودمانی و دانشگاهی و انتشارات تخصصی از دیگر بخش های فعال می باشند که بیان‌گر پژوهش‌محور بودن این دپارتمان علمی است که ثمره فعالیت آن، اجرای صدها پروژه تحقیقاتی کاربردی است.