محمد رضا اسکندری در گفت و گو با صداو سیمای مرکز آبادان مستقر در گذرگاه مرزی شلمچه، افزود: طرف عراقی پیش از این متعهد شده بود عملیات اعزام زائران به سمت شهرهای نجف و کربلا را انجام دهد؛ اینک با مواجهه شدن با حجم بالای زائران و پیش بینی نکردن بستر مناسب برای انتقال زائران در آن سوی مرز قادر به خدمات رسانی نیست؛ هرچند پیش از شروع همایش پیاده روی اربعین اقدامات مقتضی از جمله آسفالت و … را در راستای همکاری با این کشور انجام داده بودیم.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر رعایت شان و منزلت زائران گفت : از ابتدای سال جاری ستاد اربعین منطقه آزاد اروند تشکیل وهمسو با ستاد اربعین کشور و استان همه امکانات لازم برای تسهیل در تردد زائران و خدمات رسانی به آنها در این مرز پیش بینی و بکار گرفته شد .

وی تصریح کرد : تسطیح جاده پشت مواکب ، ایجاد سایه بان و مه پاش، استفاده از ماده ویناس برای پوشش جاده خاکی پشت مواکب ، آسفالت مسیرها و جانمایی درست موکب ها بخشی از اقدامات انجام شده توسط ستاد اربعین منطقه آزاد اروند بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از دائمی شدن ستاد اربعین این منطقه خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا محل استقرار کنونی مواکب را به شهرک مواکب تبدیل کنیم.

محمدرضا اسکندری ضمن قدردانی از تمامی ارگان ها و اشخاص دخیل در برگزاری همایش بزرگ پیاده روی اربعین گفت :
در حال حاضر به تدریج امکانات موج رفت در حال انتقال به مسیر بازگشت زوار است و منطقه برای موج بازگشت زوار آماده می شود.