جانشین پروری یک راهبرد هوشمند مدیریت در راستای برداشتن گامی مهم با هدف کشف استعدادی برتر است که می تواند باعث حفظ و نگهداری همان استعداد برتر در درون هر ارگان، نهاد و یا سازمانی شود و همان سازمان یا نهاد را از مهارت های مورد نیاز برای پاسخ دادن به تغییرات سریع که محیط امروز به وجود می آورد مطمن سازد.

برای دستیابی به استعدادها، سازمان ها باید دیدگاهی فراتر از جایگزینی ساده نیروی کار داشته باشند. به همین دلیل برخی از صاحبنظران، موضوع جانشین پروری را دومین چالش اساسی پیش روی سازمان های امروزی قلمداد می کنند و بر این باورند که اگر سازمان ها، برنامه های مدون استراتژیک برای آن به ویژه در مشاغل کلیدی نداشته باشند، با مشکلات بسیاری مواجه می شوند.

به عبارت دیگر اطمینان یافتن از این  که سازمان به طور سیستماتیک نامزدها با پتانسیل بالا را برای پستهای کلیدی، شناسایی و آماده کند. در واقع این فرآیند مستلزم شناسایی کارکنانی است که دارای آموزش و مهارت های مسیر شغلی توسعه، برای مواجهه با چالش های رهبری آینده می باشد و مشاور منابع انسانی نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می کند و هدف از جانشین پروری شناسایی و توسعه افرادی برای جایگزینی مدیران فعلی در پست‌های کلیدی در موارد استعفا، بازنشستگی، ترفیع، رشد، گسترش و ایجاد موقعیت‌های جدید است.

اگرچه سازمان ها برای رشد و بقا به سرمایه انسانی برای رویارویی با چالش های تغییرات محیطی نیاز دارند، کمبود نیروی انسانی مستعد در بازار کار به تهدیدی جدی برای سازمان ها تبدیل شده است.

در چنین شرایطی نیاز و اهمیت جانشین پروری در سازمان بیشتر و بیشتر می شود و یکی از ضرورت های سیستم جانشین پروری در سازمان ها برای توانمندسازی مدیران و کارکنان برای پیاده سازی سیستم تولید ناب است.

از مهمترین فواید جانشین پروری در سازمان می توان به موارد همچون کمک به اجرای طرح های استراتژیک کسب و کار سازمان، ایجاد  فرصت های زیادی برای افراد با عملکرد بالا ، شناسایی  نیازهای جایگزینی به عنوان ابزاری که مشخص کننده نیازهای آموزش و توسعه کارکنان باشد، تشویق  پیشرفت گروه های مختلف همانند زنان و اقلیت ها در شغل های آینده سازمان،  کمک به برنامه ریزی مسیر شغلی افراد در سازمان، بالا بردن توانایی افراد برای مواجهه با محیط متغیر و افزایش قدرت سازمان را در مواردی همچون خروج داوطلبانه افراد مثل بازنشستگی پیش از موعد یا بازخرید اشاره کرد.