رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به برنامه‌های کاربردی سازمان بنادر و دریانوردی برای بهبود زیرساخت‌های تجارت دریامحور گفت: رونق ترانزیت کالا از بنادر یک ضلع مهم در توسعه تجارت خارجی خوزستان است.

شهلا عموری در نشست هم‌اندیشی با مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در مجموعه‌های بندری استان شروع شده که این موضوع می‌تواند به نتایج مطلوبی در اقتصاد منطقه‌ای کشور منجر شود.

وی ادامه داد: همواره در کنار صادرات محصولات تولید شده داخلی و همچنین تامین کالا‌های اساسی (واردات) موضوع ترانزیت کالا برای بخش خصوصی استان خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان عنوان کرد: موضوع ترانزیت علاوه بر منافع اقتصادی برای کشور به توسعه روابط تجاری با دیگر کشور‌ها منجر می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های سازمان بنادر و دریانوردی در خوزستان بعد از سال‌ها انتظار در حال متناسب سازی است، گفت: این حرکت رو به جلو نویدبخش آینده‌ای روشن برای توسعه تجارت دریامحور است.

عموری تصریح کرد: دستیابی به بازار‌های کشور سوریه از طریق حمل و نقل دریایی کم هزینه، می‌تواند به بهبود سهم تجارت ایران در این کشور منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور سوریه در حال بازسازی است، گفت: بخش مهمی از نیاز این کشور می‌تواند از طریق تجارت دریامحور تامین شود که قطعا توسعه صادرات محصولات ایرانی را درپی دارد.

نائب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین به موضوع همجواری بنادر استان خوزستان و کشور عراق اشاره و خاطرنشان کرد: این همجواری، ظرفیت مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری بخصوص در بخش ترانزیت کالا است که باید با جدیت و همکاری مشترک مجموعه‌های بندری و اتاق بازرگانی اهواز دنبال شود.

وی با بیان اینکه بخشی از کالا‌های فعالان اقتصادی خوزستان از طریق دیگر بنادر کشور صادرات می‌شوند، گفت: در صورت اعمال بسته‌های تشویقی و تخفیف‌های مربوط به خطوط کشتیرانی، امکان صادرات این کالا‌ها از بنادر خوزستان فراهم می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین خواستار همکاری دوجانبه با اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در راستای جذب سرمایه‌گذار و تسهیل فرآیند‌های تجاری شد و گفت: برگزاری تور‌های سرمایه‌گذاری، نمایشگاه‌های معرفی توانمندی‌ها و همچنین برگزاری همایش‌های آموزشی با موضوعات مربوط به تجارت دریامحور از جمله سرفصل‌های این همکاری‌ها خواهند بود.