علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در مراسم افتتاحیه مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان که در سالن امام رضا علیه السلام شهرک نفت برگزار شد، با تبریک حلول ماه سراسر نور و رحمت رجب گفت: قرآن سرمایه ای گرانبها و چراغِ راهِ بشریت از بیراهه به سمت مسیر بندگی خداست؛ از این رو برگزاری هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مایه اعتبار، افتخار و مُباهات ما به شمار می آید.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اهتمام ویژه ای برای توسعه فرهنگ قرآنی دارد و امیدواریم این تلاش ها ما را به جایی برساند که علمدار فعالیت های قرآنی در صنعت نفت شویم و پس از آن نیز در سراسر کشور تأثيرگذار باشیم.

علیرضا دانشی با تأکید بر اشاعه فرهنگ قرآنی و ضرورت مهجور نبودن قرآن در جامعه اسلامی، گفت: هدف اصلی مسابقات قرآن کریم باید توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در جامعه باشد. ما هرچه قدر حول محور قرآن کار کنیم بازهم کم است.

وی با بیان این که قرآن کتاب زندگی است و راه روش حیات را به ما نشان داده است، اظهار داشت: قرآن در تمام ساحت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مُستحکم‌ترین، پایدار ترین و بهترین برنامه را به ما ارائه داده است و ما نیز باید برای عمل به قرآن ایمان و تقوا داشته باشیم‌.

دانشی با تأکید بر ضرورت رعایت تقوا در عمل به برنامه های قرآن کریم گفت: ما باید به عمق کلام حق دست پیدا کنیم و از برنامه های راه گشای آن در زندگی استفاده نماییم و این مهم محقق نخواهد شد جز با رعایت تقوا که در کلام الله نیز بارها به آن اشاره شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن اداوی، مشاور فرهنگی مدیرعامل و رئیس ستاد اقامه نماز شرکت ملی نفت ایران، نیز در این مراسم با بیان اینکه اساس و بُنیان تمام فعالیت های فرهنگی مسائل قرآنی است، گفت: محتوایی که در فعالیت های فرهنگی باید مدنظر قرار بگیرد نمی تواند چیزی جز آموزه های روشن قرآنی باشد.

وی با تبریک میلاد باسعادت امام محمدباقر علیه السلام، ایشان را قرآن ناطق و تجلی گر نور حقیقت بر علوم بی‌شمار دنیا، برشمرد و افزود: کتاب قرآن و اهل بیت علیهم السلام دو بال پرواز بشریت اند که تمسك به آنها، موجب حركت، رشد، سعادت و تكامل انسان‌ها و جوامع بشري به می باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اداوی با اشاره به ضرورت برگزاری مسابقات قرآنی گفت: هدف اولیه مسابقات قرآنی این است که ارتباط درستی بین ما و قرآن برقرار گردد و در وهله ی دوم باید با مفاهیم این کلام الهی آشنا گردیم‌.

مشاور فرهنگی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ما باید در عمل به قرآن نیز ثابت قدم باشیم؛ قرائت و حفظ قرآن با وجود ارزش و برکاتی فراوانی که در دل خود دارد اما شکل ظاهری قرآن است و باطن آن عمل به آیات نورانی کلام وحی می باشد. اگر نتوانیم آموزه های قرآنی را به مرحله اجرا برسانیم؛ کارمان ناقص و ابتر است.

حجت الاسلام والمسلمین اداوی گفت: قرآن مایه ی برکت همه کارهاست و حتا تولید نفت کشور نیز مرهون برکت قرآن کریم است. اگر شاهد موفقیت صنعت نفت هستیم به واسطه عمل به این معجزه الهی و روحیه جهادی کارکنان صنعت نفت است.

وی افزود: استان خوزستان به عنوان مهم ترین پایگاه صنعت نفت در کشور هجمه ی حملات دشمن در دوران دفاع مقدس بود؛ اما تولید نفت حتا یک لحظه هم متوقف نشد به این دلیل که انگیزه فرابشری در این مسیر همراه ما بود که این روحیه نیز نشات گرفته از قرآن کریم‌ است.

رئیس ستاد اقامه نماز شرکت ملی نفت ایران گفت: ما باید توجه ویژه ای به آموزش مفاهیم قرآنی برای کارکنان صنعت نفت داشته باشیم و برنامه مدونی برای آن اتخاذ نماییم‌.

به گفته ی وی، شعاع فعالیت ها در مسائل قرآنی باید گسترده تر شود و به درون خانواده های صنعت نفت هم وارد گردد؛ اگر آموزه های قرآنی در ساختار خانواده ها نهادینه گردد بی شک شاهد جامعه ای پویا تر، بانشاط تر و سالم تر خواهیم بود.

هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم، اذان و نهج البلاغه در مناطق نفتخیز جنوب با حضور ۴۰۰ نفر از کارکنان و خانواده‌های صنعت نفت برگزار شده و تا هفتم بهمن ماه ادامه دارد.