شورای اداری بهمن‌ماه ۱۴۰۱ منطقه آزاد اروند، در حضور مدیرعامل نهاد حاکمیتی، فرمانداران، ائمه جمعه و مدیران شهری آبادان و خرمشهر، در محل سالن اجتماعات ۲۰۰ نفره این سازمان برگزار شد.
امام جمعه آبادان در این نشست، با تأکید بر اینکه شورای اداری منطقه آزاد اروند به تدریج جایگاه خود را پیدا کرده و امیدواریم که دو حاکمیتی در منطقه، تبدیل به حاکمیت واحد شود و حضور مدیران در این جلسات نیز بیانگر همین موضوع است.
حجت‌الاسلام «غبیشاوی» یادآور شد: پاسخ حضور میلیونی راهپیمایی امسال مردم، باید خدمت از سوی مسئولان باشد.
وی ابراز امیدواری کرد با وجود طرح‌های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، آمار اشتغال در منطقه نیز ارتقاء یافته و جوانان جویای کار در طرح‌های اشتغال‌زایی به کار گمارده شوند.
امام جمعه خرمشهر نیز در این نشست، ضمن تسسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع) با تقدیر از آفرینش حماسه بزرگ حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط مردم شریف منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: انقلاب نزد ما امانت است و همه مسئولان و آحاد مردم مکلف به حفظ این امانت هستند.
حجت‌الاسلام «عادل‌پور» با اشاره اینکه دین و مکتب؛ اصول خدامحوری در جمهوری اسلامی است، افزود: در مسائل عمرانی شهرستان خرمشهر باید توقعات و انتظارات مردم را برآورده کرد و عقب ماندگی‌ها جبران شود و گلایه‌های مردم را در خصوص وضعیت معابر، خیابان‌ها، کوچه‌ها و بازارها دریافت کرد.
وی با ابراز خرسندی از آغاز پروژه احداث پل جدید خرمشهر توسط سازمان منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: مسئله جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، تحول در کسب و کار و تجارت مردم از جمله اقداماتی است که مردم انتظار ایجاد تحول در آن را دارند و سال ۱۴۰۲ سالی است که باید برای برطرف ساختن مشکلات مردم تلاش کرد رچا که دیگر پاسخی توجیه کننده‌ای به مردم وجود ندارد.
امام جمعه خرمشهر با انتقاد از عدم اعمال ماده ۶۵ در منطقه، تاکید کرد: اعمال ماده ۶۵ در منطقه آزاد اروند باید هرچه سریعتر صورت پذیرد و این مسئله اساساً حل شود و دیگر مشکلی با عنوان تعدد حاکمیتی در منطقه وجود نداشته باشد.
عادل‌پور یادآور شد: همچنین در خصوص مواکب اربعین، وعده‌هایی در خصوص واگذاری زمین داده شده که هنوز این مهم صورت نگرفته است که انتظار می رود از سوی مسئولان پیگری شود. بحث آخر نیز در خصوص پوشش اسلامی است که طبق قانون، همه دستگاه‌ها باید به آن عمل کنند، تا کنون هیچ دستگاهی به غیر از نیروی انتظامی از این قانون تبعیت نکرده است. انتظار می‌رود سازمان منطقه آزاد اروند این قانون را در منطقه نهادینه سازد.
فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این نشست، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام عید مبعث، از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه تشکر کرد و گفت: حضور مردم در این راهپیمایی موجب تعجب همه شد و امیدوارم با اقداماتی که مسئولان صورت می‌دهند، پاسخ خوبی به این حضور پرشور مردم باشد.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم کار را چند برابر کرده و حضور در میان مردم از وظایف ما است، تقریباً در ماه‌های اخر سال هستیم و مردم در طول ماه‌های سال عملکرد مسئولان را می‌سنجند، اما با وجود مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور، باید تلاش شود تا در این زمان باقی مانده، کارهای بر زمین مانده صورت پذیرد تا مسافران، سفیران خوبی برای منطقه باشند.
عمیدزاده با بیان اینکه خرمشهر به غیر از اربعین، یک مانور دیگر در بحث راهیان نور در پیش دارد، گفت: در موضوع دوگانگی مدیریتی در شلمچه، همچنین زنده‌گیری حیوانات، دستگاه‌های متولی همکاری لازم را صورت داده تا این معظل به سرانجام رسیده و حل شود. در حیطه پروژه‌های عمرانی، مدیران شهری، برنامه‌های خود را از ادارات کل مطالبه کنند و با سازمان منطقه آزاد اروند هم افزایی لازم را صورت دهند تا موازی کاری صورت نگیرد. همه ما در دولت جمهوری اسلامی خدمت می‌کنم و تعامل و همکاری و هم افزایی دستگاه‌ها با سازمان منطقه آزاد اروند باید در اولویت باشد.
در ادامه نشست شورای اداری منطقه آزاد اروند، فرصت در اختیار مدیران شهری آبادان و خرمشهر قرار گرفت تا نقطه نظرات خود را در ارتباط با موضوعات منطقه، ایراد کنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر و معاون دانشگاه علوم پزشکی آبادان، در خلال این بخش از نشست شورای اداری، از خدمات سازمان منطقه آزاد اروند در بخش آموزش و بهداشت، تقدیر کرده و خواستار تداوم حمایت‌ نهاد حاکمیتی در این حیطه‌ها شدند.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، مدیرعامل نهادحاکمیتی، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن مبعث رسول اکرم (ص)، همچنین فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ویژگی جشن پیروزی انقلاب در سال جاری، نسبت به سال‌های گذشته یک ویژگی جداگانه دیگر داشت که آن هم وجود اغتشاشات بود که دشمن به مردم القاء کرده بود که روز ۲۲ بهمن امسال، دیگر جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت.
مهندس محمدرضا اسکندری با اشاره به گفته دشمنان مبنی بر برنامه‌ریزی برای ورود به کشور، گفت: طبق بیانات حضرت آقا، برنامه‌ریزی دشمن خوب بود اما در محاسبات خود اشتباه کردند و فکر کردند این چند نفری که در اغتشاشات حضور داشتند، تمام مردم ایران بودند در حالی که مردم اصلی کسانی بودند که در ۲۲ بهمن به خیایان آمده بودند و در تمام خیابان‌ها و کوچه‌ها به سود جمهوری اسلامی شعار دادند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، با تأکید بر استفاده صحیح از منابع موجود منطقه در مسیر ایجاد رفاه عمومی، تصریح کرد: در موضوع اربعین عنوان شد که هر چه منابع در خصوص تسهیل حرکت زوار است، محدودیت ایجاد نشود، ، و این چیزی نیست جز محبت سیدالشهداء به خادمان خود، در حالی که برخی ما را ترسانده بودند که چرا در بحث اربعین،خارج از بودجه مصوب هزینه می‌کنید که بنده آن را پذیرفتم و امروز آثار آن را مشاهده می‌کنیم و نتیجه آن هم منجر شده به اینکه در ۱۰ ماه گذشته بودجه سازمان منطقه آزاد اروند بیش از ۱۰۰% محقق شده است.
وی تصریح کرد: بنابراین خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و اگر جمعیتی وارد منطقه می‌شود، از جمله اربعین، راهیان نور و یا راهپیمایی ۲۲ بهمن، از حیث وجود نظامی است که به خاطر مردم روی کار آمده و مردم نیز در تلاش برای حفظ آن هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در ادامه نشست شورای اداری، اظهار کرد: بالغ بر ۴۸۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی از طریق منطقه آزاد اروند انجام گرفته است  که رقم بسیار بالایی در مقایسه با سال‌های گذشته است، همچنین سرمایه‌گذاری داخلی در ۱۰ ماه گذشته بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان بوده.
اسکندری با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما جذب ورود سرمایه گذار خارجی به منطقه است، گفت: احتمالا با سفر ریاست محترم جمهور به چین در این حوزه گشایشی ایجاد شود که مناطق آزاد هم از این حیث سودمند خواهند بود.
وی در تشریح پروژه‌های عمرانی منطقه، یادآور شد: بنا بود پروژه احداث پل جدید خرمشهر (شهدای اروند) در دهه مبارک فجر کلنگ‌زنی شود که مکاتباتی در این خصوص صورت گرفته بود تا طی روزهای ۱۸ لغایت ۲۰ بهمن‌ماه جاری، آئیین افتتاح آن برگزار شود؛ اما به دلیل عدم امادگی برخی دستگاه‌ها کلنگ‌زنی آن به تعویق افتاد، پیمانکار مشخص شده و تجهیز کارگاه نیز در حال انجام است و سعی بر این است که در هفته آینده، عملیات احداث این پروژه آغاز شود، مدت زمان پیش بینی شده برای این طرح، ۳۰ ماه و بالغ بر ۹۶۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه به آن تخصیص یافته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، با اشاره به احداث همزمان بزرگراه خلیج فارس، گفت: اسناد این پروژه در حال آماده‌سازی است که مناقصه آن برگزار شود، بر همین اساس گفت‌وگوهایی با وزیر کشور داشته‌ایم و با پالایشگاه آبادان در حال مذاکره هستیم که طول آن تا بازار ماهی فروشان آبادان تداوم یافته که طول تمام شده آن بالغ بر ۱۵ کیلیومتر خواهد بود و به یاری خدا مناقصه آن در سال جاری برگزار خواهد شد تا پیمانکار آن برای شروع کار انتخاب شود.
اسکندری افزود: سالنامه آماری منطقه در حال تدوین است، اما دستگاه‌های منطقه آمار خود را در اختیار سازمان منطقه آزاد اروند قرار نداده‌اند، مدیران منطقه در نظر داشته باشند که در صورت عدم اعطای آمار، اگر دستگاهی در اعتبارات منطقه آزاد اروند دیده نشد، گلایه ای وجود نداشته باشد.
وی به محل‌های درآمدی این سازمان برای تحقق طرح‌های تحول محور در شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره کرد و یادآور شد: یکی از محل های درآمدی منطقه، تبدیل پلاک خودروهای اروندی به ملی است که توسط نماینده دولت هم پذیرفته شده است، بالغ بر ۱۰۰ هزار خودرو در منطقه وجود دارد که ۴۳ هزار و ۷۰۰ خودرو از این تعداد اروندی است. بالغ بر ۲۰ هزار خودرو از مدل سال ۲۰۱۶ به بالا است و دارای مدل بالاتری نسبت به سایر مناطق است، پیش‌بینی ما این است که از آن محل بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد عاید منطقه خواهد شد که می‌توان در امور عمرانی منطقه صرف کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: سال ۹۲ که وسعت منطقه آزاد اروند از ۱۷ هزار هکتار به ۳۵ هزار هکتار ارتقا یافت، مصوبه ای در دریف بودجه عمومی کشور و در رده توسعه خدمات زیربنایی به این منطقه تخصیص یافت که تا به حال ، نه دولت و نه نمایندگان مردم و نه مدیران قبلی منطقه آزاد اروند، آن را دنبال نکرده اند، اتفاقی به این مصوبه برخورد کردیم و به دنبال تحقق آن هستیم. این مصوبه پیگیری شده و تعهد دولت در ۱۰ سال گذشته به منطقه داده نشده است، اگر دولت این ردیف را به منطقه تخصیص می داد، دیگر نیازی به کارگروهی نبود تا بخواهد مشکلات آبادان و خرمشهر را پیگیری کند. با پیگیری صورت گرفته از سوی این سازمان و یکی از نمایندگان محترم منطقه، به کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد که این ردیف بودجه برای منطقه ایجاد شود و این پیشنهاد نیز توسط کمیسیون مذکور پذیرفته شده است.
اسکندری بیان کرد: بنابراین از محل تبدیل خودروهای اروندی، ۳ هزار میلیارد به این ردیف تخصیص خواهد یافت و اگر تصویب شود یک موفقیت بزرگ خواهد بود که در بودجه عمومی کشور، یک ردیف به اسم خدمات زیربنایی منطقه آزاد اروند ایجاد خواهد شد. اگر این ردیف بودجه مصوب شود دیگر در هیچ سالی کمتر از این رقم به منطقه تعلق نخواهد گرفت و اگر این بودجه در صحن مجلس مصوب شود، کمبودی از این حیث وجود نخواهد داشت و پروژه‌های بر زمین مانده نیز از جمله پروژه بیمارستان تخصصی قلب و … احیاء خواهند شد و منطقه از لحاظ بهداشتی بی نیاز از سایر مناطق خواهد شد و به مناطق دیگر نیز خدمات اعطا خواهد کرد که در این حوزه تشکر ویژه داریم از یکی از نمایندگان مردم منطقه آزاد اروند در مجلس شورای اسلامی.
وی تصریح کرد: سعی بر این است درآمدی که از منطقه ایجاد می شود صرف امور عمرانی در منطقه شود و این مطابق قانون است که با فعالیت های اقتصادی، درآمد آن صرف امور عمرانی در منطقه شود.قرار بر این بود که ساختمان قدیم سازمان منطقه آزاد اروند فروخته شود، فروش این ساختمان بر اساس قانون انجام خواهد گرفت و هزینه آن صرف امور عمرانی در منطقه خواهد شد و این ساختمان نیز در منطقه فعالیت خود را در بحث پزشکی ادامه خواهد داد. برخی اتفافاتی که در این منطقه باید رخ دهد، موان آن در خود منطقه است. هزینه این ساختمان بسیاری از مشکلات منطقه را رفع خواهد کرد، ضمن اینکه این ساختمان هم سر جای خود باقی خواهد ماند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در پایان خاطرنشان کرد: یک شرکت هواپیمایی پذیرفته است که مرکز فعالیت خود را در منطقه آزاد اروند بنا نهاده و همه مجوزها فعالیت و پروازی را در اختیار دارد، اگر توافق با این شرکت صورت گیرد و بتوان در محیط فرودگاه مکانی برای توقف هواپیماهای این شرکت ایجاد شود، این شرکت خیلی زود فعالیت خود را در منطقه آغاز خواهد کرد.