مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه پارسال ۳۵ هزار دادخواست در حوزه روابط کاری این اداره کل در استان تشکیل شده است گفت: ۳۲ هزار پرونده توسط ۷۰ عضو هیات حل اختلاف کار و کارگری در استان بررسی و پاسخ داده شد.

 

اصغر رشنودی بیان‌کرد: زمان رسیدگی به پرونده‌های کارگری زیاد است، سامانه رسیدگی در این بخش مشکلاتی دارد و لازم است که زمان رسیدگی به دادخواست‌ها را کم کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه خوزستان سومین استان کارگری کشور است گفت: مدیریت اشتغال در استان از دغدغه‌های این اداره کل است و برنامه ریزی برای ایجاد فرصت شغلی افراد بیکار و جویای کار از دستور کار‌های این دستگاه است.

رشنودی با بیان اینکه ایجاد سازش بین کارگر و کارفرما در استان را باید افزایش داد افزود: برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های کارگری و حمایت از جامعه کارگری به دنبال ساز و کار در این بخش هستیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: ۶۰ درصد از پرونده‌های استان در ۲ اداره شرق و غرب اداره کار رسیدگی می‌شود، تراکم بالایی از شکایات در این ۲ اداره رخ می‌دهد و به‌دنبال این هستیم که این فرایند اصلاح شود.

وی با بیان اینکه دنبال اجرای مناسب قوانین و عملکرد در مراجع حل اختلاف اداره کار هستیم اظهارکرد: صیانت از نیروی کار از دیگر مواردی است که مورد توجه این اداره کل است، رییس جمهور به وزیر کار دستور ساماندهی قرارداد‌های کارگری را دادند و عملیاتی شدن این دستور می‌تواند اثر بسیار مهمی بر زندگی کارگران داشته باشد.

رشنودی گفت: در مواردی چند نفر در یک شغل کاری را انجام می‌دهند، اما حقوق دریافتی آن‌ها مختلف است که این رویه باید اصلاح شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با تاکید بر تامین امنیت و سلامت محیط کار کارگران اظهار کرد: بازرسی‌های زیادی از مشاغل پر خطر در استان در بخش‌های مختلف گاز، پتروشیمی و مشاغل مشمول قانون کار و حوزه صنعت و معدن انجام شده است.

رشنودی با اشاره به تعداد گواهی‌های صادر شده در خوزستان برای تعیین صلاحیت شرکت‌های خدماتی بیان کرد: امسال چهار هزار گواهی در کل کشور صادر شده که یکهزار و ۲۰ گواهی مربوط به خوزستان بوده است.

به گفته وی خوزستان در کل کشور به تنهایی ۲۵ درصد گواهی نامه‌های شرکت‌های خدماتی را صادر کرده است.

رشنودی با اشاره به اینکه ۳۱ هزار و ۶۰۰ مورد بازرسی از کارگاه‌های استان انجام گرفته است ادامه داد: اهتمام اداره کار حمایت از کارگر و در کنار آن تقویت تولید در استان است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهارکرد: در قالب کمیته‌های طبقه بندی مشاغل برای حمایت از جامعه کارگری به دنبال طرح طبقه بندی مشاغل هستیم، البته اجرای این طرحبرای یکسری از سازمان‌ها بار مالی دارد که باید به گونه‌ای این طرح مدیریت شود تا حقوق کارگران ضایع نشود و تولید استان دچار چالش نگردد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های ورزشی و فرهنگی حوزه کارگری بیان‌کرد: در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی به دنبال ایجاد نشاط و ایجاد امیدآفرینی در جامعه کارگری هستیم.

رشنودی اظهار کرد: پارسال ۲۰۰ برنامه ورزشی و فرهنگی کارگری در استان برگزار شد، برای سال جاری به دنبال برگزاری برنامه‌های کیفی و کمی حوزه کارگری هستیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: در سال گذشته ۴۵ تیم کارگری به تعداد ۴۵۰ نفر برای مسابقات ورزشی اعزام شدند و موفق به کسب ۷۶ مدال شدند.

جمعیت جامعه کارگری خوزستان یک میلیون نفر است و ۴۷۰ تشکل کارگری در حوزه کارفرمایی و کارگری در استان وجود دارد.