محسن حسنی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در ۳ ماهه اول امسال صادرات محصولات کشاورزی خوزستان از طریق پست‌های قرنطینه استان به میزان ۹۸ هزار و ۹۸۳ تن، میزان واردات کالا‌های کشاورزی ۳ میلیون و ۶۷۷ هزار تن و میزان ترانزیت خارجی از پست‌های قرنطینه در استان یک هزار و ۱۶۸ تن بوده است.

افزود: محصولات صادراتی از پست‌های قرنطینه نباتی خوزستان شامل انواع میوه‌ها مانند آلبالو، آلو، انجیر، بادام، انگور، بادمجان، پرتقال، بامیه، پسته، آلوچه و سایر محصولات می‌شود که از شهر‌های دارای پست قرنطینه مانند خرمشهر‏، دشت آزادگان، آبادان و اهواز صادر شده اند.

او با بیان اینکه کالا‌های کشاورزی صادراتی خوزستان به کشور‌های عراق و کویت صادر شده‌اند، افزود: بیشترین کالای صادراتی میوه هندوانه بوده است که به میزان ۳۷ هزار و ۸۷۷ تن از پست‌های قرنطینه‌ای دشت آزادگان و خرمشهر به کشور‌های عراق و کویت صادر شده است.

حسنی با اشاره به اینکه محصولات وارد شده شامل کنجاله سویا، گندم، ذرت، دانه سویا، جو، برنج، بذر یونجه و ام دی اف بوده است که از طریق بندر امام خمینی به خوزستان وارد شدند، اظهار داشت: کشور‌های مبدا کالا‌های وارداتی به خوزستان نیز شامل برزیل، روسیه، ترکیه، آرژانتین، اوکراین، رومانی، صربستان، کانادا، اندونزی، تایلند، هند و پاکستان بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان کمترین میزان واردات را کالای بذر یونجه بوده عنوان و تصریح کرد: بیشترین میزان واردات خوزستان در ۳ ماهه اول امسال به کالای ذرت اختصاص داشته است که شامل یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۴۲ تن ذرت از کشور‌های برزیل، اوکراین، صربستان و رومانی بوده است.

این مقام مسئول بیان داشت: بیشترین میزان ترانزیت خارجی خوزستان مربوط به کالای نارنگی از کشور پاکستان به عراق بوده است.

در ۳ ماهه اول امسال از پست‌های قرنطینه خوزستان که به صورت شبانه‌روزی در گمرکات بنادر، بازارچه‌های مرزی و فرودگاه بین المللی اهواز فعال هستند، ۹۱۳ برگه گواهی بهداشت نباتی خارجی برای کشور‌های مقصد صادرات، صادر شده است.