به گزارش راه بهارستان، کیومرث زمانی با بیان اینکه حدود ۲۰ مگاوات از برق مصرفی خوزستان که معادل یک نیروگاه مقیاس کوچک است، فعالیت ماینر‌های کشف شده به خود اختصاص داده بود، گفت: با کشف و ضبط این دستگاه‌ها سبب کاهش بار شبکه برق شد.
وی تعداد دستگاه‌های استخراج رمز ارز کشف شده را حدود ۸ هزار مورد اعلام کرد و افزود: برق مصرفی این تعداد دستگاه معادل برق تزریقی نیروگاه پالایشگاه آبادان به شبکه است.
زمانی میزان مصرف هر دستگاه ماینر را معادل یک کولر گازی عنوان کرد و بیان داشت: در خوزستان به دلیل دمای بالای هوا نیاز به سیستم خنک کننده وجود دارد و همین امر سبب شده فشار مضاعفی به شبکه توزیع برق وارد شود.
سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور به مجازات کاربران شناسایی شده دستگاه‌های ماینر اشاره و اظهار کرد: با همکاری دادستان عمومی انقلاب، فرماندهی نیروی انتظامی، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، سازمان فن آوری اطلاعات و شرکت‌های برق اقدام به جمع آوری دستگاه‌های ماینر کرده و راهکار مدرنتری برای شناسایی این مصرف کنندگان غیر مجاز در حال اجرا است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حاشیه شهر‌ها بیشتر از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود، ادامه داد: صاحبان این دستگاه‌ها معمولا از انشعاب برق غیرمجاز استفاده می‌کنند که افزایش بار شبکه و وارد کردن خسارت به تجهیزات برق را به دنبال دارد.
زمانی علت استفاده قارچ گونه ماینر‌ها در کشور را مشکلات معیشتی، قیمت پایین برق در کشور نسبت به سایر کشور‌ها، نبود کنترل و پیگیری مراحل ورود و بکارگیری این تجهیزات در کشور دانست و گفت: استفاده این دستگاه‌ها منافع ملی را به خطر می‌اندازد، ضمن اینکه باعث شده تا صنعت برق کشور با مشکل جدی روبرو شود.
وی با بیان اینکه با محدود کردن صنایع به دلیل کمبود برق در اصل به دلیل سو استفاده عده‌ای سودجو، اشتغال و بخش واقعی اقتصاد و مولد جامعه را محدود کرده ایم و این موضوع باید در سطح ملی پیگیری شود، اظهار داشت: امیدواریم این مسئله به صورت ریشه‌ای و همه جانبه در دولت جدید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفته و بصورت ریشه‌ای حل و فصل شود.
منبع خبرگزاری صدا وسیما