فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر لزوم هرس درختان کنوکارپوس قبل از آغاز بارندگی‌های پاییزی گفت: از سال‌های قبل و همزمان با وقوع بارش باران در این فصل، مشکلات فراوانی در زمینه بیماری‌های تنفسی برای هم‌استانی‌ها ایجاد می‌شود.

او بیان داشت: مطالعات جهانی نشان داده آسم به دنبال بارندگی ناشی از آلرژی، به عوامل بیولوژیک یعنی گیاهان، اسپور گیاهان یا قارچ‌ها) وابسته بوده و این همان پدیده‌ای است که در نخستین باران‌های پاییزی در برخی نقاط استان رخ می‌دهد.

ابول نژادیان با بیا ن اینکه گیاه کنوکارپوس، یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارش‌های پاییزی است، اظهار کرد: بنابراین باید پیش از آغاز باران‌های پاییزی، همه درختان کنوکارپوس مستعد گرده‌افشانی، هرس شوند.

این مقام مسئول با قدردانی از شهرداری اهواز جهت هرس خوب درختان طی پارسال، ادامه داد: شهرداری‌ها و ارگان‌هایی که دارای محوطه‌های وسیع با پوشش گیاهی کنوکارپوس هستند باید نسبت به هرس این درختان اقدام کنند، البته این درختان قطع نخواهند شد و صرفا برای جلوگیری از گرده‌افشانی، هرس می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در پاییز با ۳ مشکل کرونا، آنفلوآنزا و حساسیت تنفسی روبرو هستیم، تصریح کرد: امسال با توجه به احتمال همزمانی پیک مجدد کرونا و باران‌های پاییزی که موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم می‌شود، هرس این درختان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او گفت: عوارض این ۳ پدیده، کم و بیش شبیه به یکدیگر هستند و بسیاری از افرادی که درگیر مشکلاتی به جز کرونا می‌شوند، ممکن است به عنوان افراد مبتلا به کرونا تلقی شوند که روند درمان را سخت می‌کند و سیستم درمان با این مساله درگیر خواهد بود، بنابراین باید هر چه عواملی که می‌توانند روی آنفلوآنزا و حساسیت‌های تنفسی تأثیرگذار باشند را کاهش دهیم به نفع ما است.

ابول‌نژادیان با تاکید بر اینکه احتمالا پیک بعدی کرونا در آبان ماه و همزمان با نخستین بارندگی پاییزی در خوزستان رخ دهد و سیستم درمانی تاب و توان پذیرش بیماران تنفسی در پی نخستین بارندگی پاییزی را ندارد، اظهار داشت: کسانی که سال‌های قبل به دنبال اولین بارندگی پاییزی خس خس سینه، تنگی نفس و علائم تنفسی داشته‌اند باید قبل از آغاز بارندگی، حساسیت خود را درمان کنند.

رئیس دانشگاه علو پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: امیدواریم با هرس خوب درختان کنوکارپوس، کمترین آسیب به مردم وارد شود.