رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به طرح جامع نخیلات استان گفت: اعتبار پیش بینی شده برای این طرح مبلغ ۷۹ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال است که هنوز این اعتبار تامین نشده است و به محض تامین اعتبار، طرح اجرایی خواهد شد.

خدارحم امیری‌زاده در خصوص طرح جامع نخیلات خوزستان اظهار کرد: این طرح در مدت زمان ۵ سال در استان اجرایی خواهد شد و اعتبار پیش بینی شده برای این طرح مبلغ ۷۹ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال است که هنوز این اعتبار تامین نشده است و به محض تامین اعتبار، این طرح در استان اجرایی خواهد شد.

وی افزود: طرح جامع نخیلات با هدف توسعه و احیای نخیلات استان و با همکاری تمام واحدهای موثر در نخیلات استان که شامل مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، اجرایی و غیره بوده، بررسی شد که تحت عنوان طرح جامع نخیلات در یک دوره ۵ ساله اجرایی خواهد شد و در قالب اجرای این طرح، سطح نخیلات ما، از ۴۲ هزار هکتار باید به ۵۴ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

امیری‌زاده تصریح کرد: همچنین در قالب این طرح میزان تولید نخیلات از ۲۳۴ هزار تن فعلی به رقم ۳۱۰ هزار تن خواهد رسید. در مجموع این طرح شامل ۹ زیرپروژه است که شامل کاشت، داشت، برداشت و مباحث مربوط به بسته‌بندی و صادرات محصول و پروژه‌های زیربنایی می‌شود و هدف این طرح احیای نخیلات مناطق متاثر از جنگ تحمیلی است و پیش بینی ما این است که در ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی، نخل فرسوده حذف و نخل جدید جایگزین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: از دیگر پروژه‌های این طرح می‌توان به توسعه و اصلاح نخیلات، میانه‌کاری، کنترل آفات و علف‌های هرز، مکانیزه کردن و اصلاح سیستم آبیاری، صنایع بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و آموزش و ترویج اشاره کرد.

وی افزود: پروژه‌های زیربنایی آب و خاک هم عمدتاً در شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد بود که شامل احداث شبکه‌های آبیاری و تجهیز و نوسازی اراضی مدرن، آبشوری اراضی، لایروبی انهار، احداث و ترمیم شیربند انهار می‌شود.

امیری‌زاده با بیان اینکه به محض تامین اعتبار این طرح اجرایی خواهد شد، بیان کرد: مبلغ اعتباری پیش بینی شده برای این طرح ۷۹ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال است که ۱۵ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال برای پروژه‌های زیربنایی و ۶۴ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال برای پروژه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی درباره مشکلات طرح جامع نخیلات تصریح کرد: شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان از خاستگاه‌های اولیه کشت نخل و خرما در استان به شمار می‌آیند اما وقوع جنگ و حوادث پس از آن، باعث شد که تمام شرایط و پتانسیل‌های موجود در این شهرها دگرگون شود و مهاجرت بخش عظیمی از کشاورزان آن مناطق صورت بگیرد و به دلیل این شرایط و محدودیت‌ها و نارسایی‌های بخش کشاورزی، نخیلات موجود تا حدودی از بین رفتند. در این سال‌ها فعالیت سازمان جهاد کشاورزی هر چند قابل توجه و مفید بوده است اما به دلیل وسعت مشکلات و نارسایی‌های بوجود آمده، نتوانست آنچنان شرایط را به روز اول بازگرداند.

وی افزود: سطح زیر کشت نخیلات در استان ۴۲ هزار و ۸۲۰ هکتار است که ۳۷ هزار و ۱۷۰ هکتار آن بارور است. همچنین میزان تولید خرما در سال ۱۴۰۰، ۲۳۴ هزار و ۷۰۰ تن بوده که از این مقدار بیش از ۸۳ هزار تن جهت صادرات از کشاورزان خریداری شده است.

امیری‌زاده درباره تعداد کارگاه‌های بسته‌بندی خرما در خوزستان گفت: بیش از۶۰ کارگاه بسته‌بندی در استان وجود دارد اما ظرفیت استان بیش از این تعداد کارگاه بسته‌بندی است و ما در استان به کارگاه‌های بسته‌بندی و صنایع فرآوری خرما نیاز داریم و در این راستا با سرمایه‌گذاران برای بحث فرآوری خرما مذاکراتی انجام شده است.