مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: صنعت نفت کشور امروز بعد از عبور از مرز مهندسی معکوس در بیشتر کالاها، وارد عرصه طراحی و نوآوری صنعتی شده است.

مهندس علیرضا دانشی یکشنبه شب(۱۷ بهمن ۱۴۰۰) در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تحریم‌های ظالمانه باعث شد تا صنعت نفت به سمت کاهش وابستگی به خارج سوق پیدا کند که این موضوع به مرور زمان با کمک سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و کالاهای داخلی تقویت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه توان تولیدی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به‌عنوان تولیدکننده عمده نفت کشور به شکل مضاعفی افزایش یافته است گفت: علاوه بر عبور از مهندسی معکوس در کالاهای متعدد و پرکاربرد در صنعت نفت امروز می‌توانیم ادعا کنیم که وارد عرصه طراحی و نوآوری در ساخت کالاهای صنعتی شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اضافه‌کرد: پیشرفت صنعت نفت ایران در این مسیر نیازمند برداشتن گام‌های بلند و اساسی‌تری است که امیدواریم با همکاری‌های بین بخشی و اصلاحات ساختاری مورد نیاز، شاهد تحقق آن باشیم.

دانشی با بیان اینکه ایران در برخی از زمینه‌ها موفق به کسب دستاوردهای تاثیرگذاری در دانش صنعت نفت و حوزه‌های بالا دست آن شده است افزود: حرکت صنعت نفت در این مسیر علاوه بر اینکه بسیار با ارزش است بلکه از روند روبه جلویی برخوردار است و نیازمند توسعه و تسری این جریان به بخش های مختلف صنعت نفت خواهد بود.

ساختار جزیره‌ای در نفت نیازمند اصلاح است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ساختار جزیره‌ای در شرکت‌های نفتی کشور را حاصل تلاش تاسف برانگیز مجموعه‌های مدیریتی پیشین در این صنعت عنوان‌کرد و گفت: این شرایط باعث هدر دادن منابع و کاهش بهره وری در شرکت‌ها (شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت ایران) شده است.

وی اضافه‌کرد: این ساختار باید بصورت کارشناسی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد تا صنعت نفت در قالب یک زنجیره تکاملی قرار گیرد که نتیجه آن ارتقا سطح کمی و کیفی این صنعت خواهد بود.

دانشی با تاکید بر اینکه قرار گرفتن شرکت‌های نفتی کشور در مجموعه‌های کاربردی و به‌هم مرتبط باید در ادبیات رفتاری و کاری این صنعت ظهور پیدا کند گفت: ارتباط “عرضی” این شرکت‌ها علاوه بر یکپارچگی در صنعت به هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان‌کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که شرکت‌های نفتی موجود از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار هستند که قرار گرفتن آنها در یک حلقه هماهنگ، باعث ارتقاء بهره‌وری در صنعت نفت خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: قطعا رفع بخش مهمی از مشکلات داخلی صنعت نفت با ایجاد حلقه وصل این شرکت‌ها محقق می‌شود و ورود به عرصه‌های بیرونی (رقابت با شرکت های خارجی در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی) امکان پذیر می‌شود.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اخیر اعلام کرد که این شرکت برای انجام ماموریت‌های خود و رسیدن به سقف تولید نفت مورد نظر شرکت ملی نفت ایران، مشکلی ندارد و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

توان تولید فعلی این شرکت حدود سه میلیون بشکه در روز است و این آمادگی وجود دارد که تا پایان سال ظرفیت تولیدی در مناطق نفتخیز جنوب محقق شود.