به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، ظرفیت تولید اسمی این دستگاه ۹۰ کیلوگرم در ساعت است که در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

این ابتکار جزو پروژه‌های سبز دوستدار محیط‌زیست و بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی است

به طوری که گازی که قبلا در محیط آزاد می‌شد اکنون جمع‌آوری و فرآوری می‌شود و به‌صورت CO2 مایع و یخ خشک به بازار عرضه می‌شود.

d699966b-3468-4f00-a55e-4c0a0b1fc9bd

دکتر ناصری در حاشیه مراسم راه‌اندازی این دستگاه گفت: این دستگاه بدون ارزبری و با یک سوم قیمت خارجی تهیه و نصب شده است

به گفته وی، این دستگاه، از امروز راه‌اندازی شده و آماده ارائه خدمات به بازار برای بسته‌بندی مواد غذایی و صنایع پزشکی و حمل آنهاست.

پروسه تولید یخ خشک (بی رنگ) از فشرده‌سازی گاز CO2 تشکیل می‌شود.

a6da4070-3f0c-4efc-b7bc-b77a1420d042

اقدام محیط‌زیستی نیشکر در استحصال CO2

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در ادامه گفت: کارخانه گاز بایو ‌دی‌اکسیدکربن (Bio CO2) شرکت خمیرمایه و الکل رازی

تنها کارخانه کشور است که از فرآیند تخمیر (حاصل تنفس مخمرها) تولید می‌شود، در حالی که در پروسه‌های عادی یا از گازوئیل استفاده می‌شود یا از بخارهای بویلر و سوخت‌های فسیلی.

وی ادامه داد: این ماده مایع هم قابلیت حمل با تانکر برای استفاده در کارخانه‌های نوشابه‌سازی و صنایع غذایی را دارد

و هم می‌توان آن را به صورت سفارشی وارد این دستگاه کرد و به صورت یخ خشک برای صنایع غذایی، صنایع شیلات (جهت جابجایی ماهی)،

کترینگ‌های هواپیمایی و یا صنایع دارویی (برای نگهداری داروها در دمای زیر ۵۰ درجه) قرار گیرد.

شرکت خمیرمایه و الکل رازی در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره ارزش خود،

با هدف اجرای ماده ۱۲ پروتکل کیوتو و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مکانیسم توسعه پاک،

از سال ۱۳۹۵ خط تولید گاز بایو ‌دی‌اکسیدکربن را راه اندازی و موفق شد با ظرفیت خالص سازی هزار کیلوگرم بر ساعت، در اوایل سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد.

شرکت رازی با ظرفیت اسمی سالیانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن گاز دی‌اکسید کربن محصول جدید خود را با برند «Nab Bio CO2» عرضه می‌کند.

c97f8a54-484f-42dc-bd35-93cc93db5d9a

محصولی بدون فرایند خاص شیمیایی

مهندس شهرام فرحمند مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی نیز گفت: کارخانه تولید گاز بایو دی‌اکسید کربن (Nab Bio CO2) جلوگیری از ورود هزار کیلوگرم بر ساعت گاز CO2 به جو و کاهش میزان قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر یعنی مصرف سوخت‌های فسیلی در روش‌های مرسوم در سال ۹۸ رسماً به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت رازی ظرفیت تولیدی کارخانه Bio CO2 را ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال اعلام کرد و افزود: این کارخانه معادل ۳۲۷ هزار اصله درخت در سال در راستای کاهش انتشار گاز CO2 به یاری محیط زیست منطقه می‌آید.

وی با اشاره به خلوص ۹۹٫۹۹ درصدی محصول این شرکت گفت: محصول ما حاصل از فرآیند تخمیر کارخانه اتانول بدون فرایند خاص شیمیایی تولید می‌شود.

718c1583-3e50-4798-a207-d1da61e863a4

وی بیشترین کاربرد این محصول در داخل ایران را در نوشیدنی‌های گازدار، کپسول‌های آتش‌نشانی و تبدیل آن به یخ خشک جهت جابجایی مواد غذایی و صنعت هواپیمایی و شیلات دانست و گفت: تازه‌ترین اقدام ما احداث کارخانه یخ خشک است که امیدواریم برای استفاده از آن فرهنگ‌سازی شود.