صنعت نیشکر با استقبال گسترده از کودکان و نوجوانان، امیدوار به آینده‌ای روشن است؛ این کودکان و نوجوانان در قالب اردوی «راهیان پیشرفت»، با دستاوردهای شیرین این صنعت آشنا می‌شوند و این آشنایی، سرآغاز امیدآفرینی است.

در این اردوها، کودکان و نوجوانان با فرآیند محصولات نیشکری آشنا می‌شوند؛ آن‌ها به سراغ مزارع می‌روند و فرآیند برداشت نیشکر را به صورت عملی تجربه می‌کنند. این تجربه میدانی برای کودکان و نوجوانان فرصتی است تا با جایگاه صنعت نیشکر بیش از پیش آشنا شوند و به اهمیت آن در استان و نقش آن در اقتصاد پی ببرند.

سفیران امیدبخش صنعت نیشکر

حضور آن‌ها در این اردوها باعث می‌شود که دستاوردهای صنعت نیشکر در جمع دوستان و خانواده‌ها بازگو شود؛ کودکان و نوجوانان با افتخار داستان‌هایی را درباره تجربه خود در این اردوها به اشتراک می‌گذارند و این بازگویی دستاوردها و تجربیات آن‌ها، روحیه خودباوری در جامعه را ترویج می‌دهد؛ این تجربه میدانی باعث می‌شود که آن‌ها به عنوان سفیران این صنعت، دستاوردها و اهمیت آن را به دیگران منتقل کنند و در نهایت، باعث افزایش اطلاعات عمومی و ارتقای امید در جامعه شوند.

روایت مریم از حضور در مزارع نیشکر

مریم یکی از همین دانش‌آموزانی است که با انتشار عکس خود در شبکه‌های اجتماعی در کنار مزارع نیشکر کشت و صنعت دهخدا، تجربه خود را با دوستان و همگروها اینچنین به اشتراک گذاشته است: «از این نیشکرهایی که در کنارم قدکشیده هم شکر تولید می‌شود هم الکل طبی، هم نئوپان و ام.دی.اف».

او در ادامه مطلب خود نوشته است:: «بازدید از مزارع نیشکر و صنعت دهخدا برایم بسیار جالب و آموزنده بود. در این مزارع، فرآیند برداشت نیشکر به صورت مکانیزه انجام می‌شود و سپس به کارخانه‌ها منتقل می‌شود تا به محصولات مختلف تبدیل شود؛ من شاهد مراحل مختلف تولید شکر بودم و چگونگی استفاده از نیشکر در صنعت دیگر را هم یاد گرفتم.»

مریم در این گزارش به مزایای استفاده از نیشکر در صنعت و کشاورزی نیز اشاره کرده است. او توضیح می‌دهد: «نیشکر به عنوان یک منبع طبیعی قابل تجدید، بهره‌برداری مداوم و پایدار را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، تولید شکر از نیشکر نسبت به تولید شکر از چغندرقند به صرفه‌تر و سازگارتر با محیط‌زیست است. این محصول همچنین در صنعت دیگری مانند تولید الکل طبی و نئوپان نیز استفاده می‌شود که نشان از چندکاربردی بودن آن دارد.»

مریم در پایان گزارش خود از دوستان و همگروها خواسته است که از مزایای استفاده از نیشکر آگاه شوند و به توسعه صنعت نیشکر و کشاورزی پایدار کمک کنند.

ایجاد ارتباط بین نسل‌های مختلف

حضور کودکان نوجوانان، علاوه بر اینکه باعث بازگو کردن دستاوردهای صنعت نیشکر در جمع دوستان و خانواده می‌شود، تاثیرات دیگری نیز دارد؛ این تجربه میدانی باعث تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس آنان می‌شود؛ دانش‌آموزان با دیدن فرآیند تولید نیشکر و شرکت در این فرآیند، متوجه می‌شوند که قادر به انجام کارهای پیچیده و مهم هستند و می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشند.

علاوه بر این، حضور در این اردوها باعث ایجاد ارتباط بین نسل‌های مختلف می‌شود. کودکان و نوجوانان با کارکنان و کارگران صنعت نیشکر در ارتباط قرار می‌گیرند و می‌توانند از تجربیات و دانش آن‌ها بهره‌برداری کنند؛ این ارتباط نه تنها باعث یادگیری و افزایش دانش کودکان و نوجوانان می‌شود، بلکه باعث ایجاد همبستگی و همکاری در جامعه می‌شود.

شوق کارشناسان نیشکری از حضور دانش‌آموزان

کارشناسان نیشکری نیز در این اردوها و بازدیدهای میدانی، داشته‌ها و تجربات خود را به اشتراک می‌گذارند و از اینکه می‌توانند این دستاوردها را با نسل آینده‌ساز ایران در میان بگذارند، حس خوبی دارند. شیرمحمدی یکی از همین کارشناسان نیشکری در کشت و صنعت دهخداست. روایت او از ارتباط با دانش‌آموزان شنیدنی است: « هنگامی که با دانش‌آموزان در مورد نیشکر صحبت می‌کنم، تعجب می‌کنم که چقدر این موضوع برای آن‌ها جذّاب است. آن‌ها به اشتراک‌گذاری تجربیاتم علاقه‌مند هستند».

او از اینکه توانسته به سهم خود نقشی در تبیین دستاوردهای صنعت نیشکر داشته باشد، خوشحال است: «می‌توانم بگویم که کارشناسان نیشکری با ارائه تجربیات و دانش خود به دانش‌آموزان و جوانان ایران، نقش مهمی در پیشرفت این صنعت دارند. امیدوارم که این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و صنعت نیشکر به عنوان یکی از صنایع مهم کشور ما بیش از پیش شناخته شود.»

براساس این گزارش، ارتباط مؤثر دانش‌آموزان و اجرای برنامه‌های متنوّع علمی و گردشگری در محیطی فرح‌بخش، در عین ایجاد یک سرمایه اجتماعی برای صنعت نیشکر، نقش بی‌بدیلی در امیدآفرینی جامعه دارد.

این ارودها و حضور میدانی دانش‌آموزان، به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، فرصتی برای به تصویر کشیدن دستاوردهای نظام اسلامی است؛ فرصتی برای آنانکه تاکنون این دستاوردها را ندیده یا کمتر دیده‌اند تا با مشاهده آن، روح امید، از درون‌شان شعله‌ور شود.