محمدعلی مرادی روز چهارشنبه در نشست خبری با اهالی رسانه در اداره کل راه آهن جنوب اظهار کرد: باتوجه به وجود بنادر استان خوزستان به ویژه بندر امام خمینی (ره) به عنوان ورودی کالاهای اساسی به کشور، پایانه‌های مرزی، صنایع بزرگ، منطقه آزاد اروند و…، اهمیت حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه جابجایی بار را دو چندان کرده است.

وی کالاهای اساسی، محصولات نفتی برای صادرات، مواد اولیه فولاد خوزستان یا مواد صادراتی این صنعت را عمده بارهایی عنوان کرد که در راه آهن جنوب جابجا می‌شود.

رشد ۱۲ درصدی جابجایی مسافر در راه‌آهن جنوب

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب با اشاره به عملکرد راه‌آهن جنوب از ابتدای امسال تا کنون در حوزه جابجایی مسافر گفت: طی این مدت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در قطارهای سراسر جابجا شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته این میزان با افزایش ۲۰۰ هزار مسافر، رشد ۱۲ درصدی را داشته است.

وی افزود: در حوزه قطارهای حومه‌ای درون استانی حدود ۶۰۰ هزار مسافر جابجا شده که در این زمینه نیز رشد ۲۴ درصدی به ثبت رسیده است.

به گفته مرادی استان خوزستان با دارا بودن ۱۰ رام قطار به مقاصد مختلفی همچون اندیمشک، خرمشهر، ماهشهر و سربندر رتبه دوم کشور در جابجایی مسافر در قطارهای حومه‌ای و در حوزه مسافر سراسری رتبه سوم کشور پس از تهران و مشهد را دارا است که این مساله حاکی از اهمیت ویژه راه‌آهن جنوب است.

 

تکمیل خط آهن اهواز – اندیمشک تا ۲ ماه آینده

وی در ادامه به دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: در آخرین سفر رییس جمهور به استان خوزستان، پروژه ۲ خطه راه‌آهن اندیمشک – اهواز به طول ۷۰ کیلومتر تا ایستگاه بامدژ به بهره‌برداری رسید و ۴۰ کیلومترباقی‌مانده این خط تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب به احداث خط مستقیم شلمچه به خرمشهر با اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: این خط به صورت ریل‌باس به منظور تردد شبانه‌روزی و رایگان برای زوار در نظر گرفته شد که ۱۸۰هزار مسافر در ایام اربعین به صورت رایگان از طریق این خط جابجا شد.

وی آغاز عملیات اجرایی احداث راه‌ آهن شلمچه – بصره را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: عملیات مین روبی این خط در بخش عراقی آغاز شده است همچنین کارگاه احداث پل در جزیره سندباد بصره که براساس تفاهم نامه برعهده ایران است تجهیز شده است.

مرادی در خصوص تجاری بودن خط شلمچه به بصره گفت: با توجه به توسعه بندر ام القصر و فاو، عراق ترجیح می‌دهد این خط زیارتی باشد البته این موضوع در سطح کلان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی توسعه سالن مسافری ایستگاه اهواز و اضافه شدن سالن دوم، احداث زیرگذر سکوی دوم، ساخت بزرگ‌ترین مرکز تعمیرات لوگوموتیو در محور جنوب را از دیگر اقدامات اداره کل راه‌آهن جنوب از ابتدای امسال تاکنون عنوان کرد.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب در خصوص افزایش زمان حرکت قطارها گفت: ضمن به‌روز شدن خطوط راه‌آهن جنوب؛ محور لرستان نیز در سال‌های گذشته بازسازی شده است اما با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه، خط ریلی در بخش نقاط یک خطه است و روزانه باید قطارهای باری و مسافری از همان یک خط عبور کنند همین مساله موجب کاهش سرعت و افزایش زمان حرکت می‌شود.

احداث خط دوم “اندیمشک – خرم‌آباد – درود”

وی افزود: احداث خط دوم “اندیمشک – خرم‌آباد – درود” به کاهش بار ترافیکی بخشی از مسیر و کاهش زمان کمک شایانی می‌کند اما برخوداری از قطارهای پرسرعت نیازمند احداث خطوط جدید و متفاوت است.

 

مرادی در خصوص ازدحام در در برخی خطوط به ویژه خط اهواز به ماهشهر گفت: با توجه به کم بودن قیمت بلیط قطار و بالا بودن ایمنی، تقاضا برای استفاده از قطار بیشتر است اما پیگیر هستیم تا در صورت واگذاری اعتبار، قطار دیگری به خط اضافه شود.

لزوم سرمایه‌گذاری در خطوط ریلی

وی به روند حرکت قطار اهواز – ماهشهر به ویژه در روزهای چهارشنبه که حجم مسافران بالا دارد اشاره و افزود: در صورت امکان یک قطار جداگانه یا سالنی با ظرفیت ۱۰۸ مسافر، اضافه به این مسیر اضافه خواهد شد؛ با این حال برخی صنایع همچون پتروشیمی‌های ماهشهر می‌توانند با انجام طرح های سرمایه گذاری، برای افزودن ریل باس در این مسیر با اداره کل راه آهن جنوب مشارکت کنند.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب بیان کرد: پیگیری‌های لازم برای نوسازی ناوگان در حال انجام است با این حال هم‌اکنون قطارهای پنج ستاره فدک در حال فعالیت هستند اما مسافران با توجه به کم بودن قیمت قطارهای ۶ تخته تمایل به استفاده از قطارهای پنج ستاره را ندارد.

وی با اشاره به تونل زیر محوطه راه‌آهن اهواز اظهار کرد: برای این تونل از سوی اداره کل راه‌آهن جنوب با اداره کل میراث فرهنگی مکاتبه و همکاری شده است این موضوع در حیطه تخصص راه‌آهن نیست و بازدید یا استفاده از آن منوط به نظر و کارشناسی میراث فرهنگی است.