سید جمال موسویان، امروز در نشست با جمعی از خبرنگاران خوزستان که به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: شعار این هفته، منابع طبیعی با مردم، همراه مردم و برای مردم است.

وی با اشاره به درختکاری در این هفته، افزود: درخت‌داری از درختکاری مهمتر است. باید جایی درخت بکاریم که بتوانیم آن را حفظ کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به دومین روز این هفته که به آبخیزداری اختصاص یافته گفت: آبخیزداری به دو حوزه آب و خاک تقسیم می شود. خیلی‌ها ممکن است بگویند آب از خاک مهمتر است، اما در واقعیت حفظ خاک مقدم بر آب است‌.

موسویان ادامه داد: عملیات‌های آبخیزداری در شهرهای شمالی استان باعث می شود علاوه بر هدر رفت آب از شسته شدن خاک و فرسایش آن جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه به پروژه زراعت چوب در خوزستان اشاره کرد و افزود: زراعت چوب در گذشته نیز انجام می شد. در طرح کشوری کاشت یک میلیارد درخت، مقرر شده که ۲۹۰ هزار هکتار زراعت چوب در استان صورت گیرد و عرصه‌های آن در استان مشخص شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه این پروژه کاملا مردمی است، گفت: نهال را از خود مردمی که تولید نهال می‌کنند خریداری می‌کنیم و همان نهال اکالیپتوس را رایگان به مردمی که می‌خواهند زراعت چوب انجام دهند، تحویل می‌دهیم.

موسویان با بیان اینکه قرار است ۳۲۰ میلیون درخت در استان کاشته شود، تصریح کرد: آنچه در برش اولیه برای خوزستان مشخص شد کاشت ۱۰۵ میلیون درخت بود که در سفر دوم رئیس‌جمهور به خوزستان طرح زراعت چوب مصوب و ابلاغ شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: برای زراعت چوب از آب‌های نامتعارف نیز می‌شود، استفاده کرد.

وی تأکید کرد: این طرح در اراضی درجه ۴ و ۵ اراضی کشاورزی می‌تواند انجام شود. اولویت ما تامین امنیت غذایی است و اجازه نمی‌دهیم در اراضی درجه یک کشت چوب انجام شود.

موسویان درباره اشتغال‌زایی این طرح گفت: با اجرای این طرح نیاز ۲۰ شرکت صنایع چوبی تامین خواهد شد و از نظر ما اشتغال‌زایی این طرح حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر است.

وی عنوان کرد: در ایران ۱۱ استان زاگرس‌نشین داریم که با یک میلیون هکتار جنگل‌های بلوط سومین استان زاگرس‌نشین هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص میزان بیابان‌های استان، گفت: حدود یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار مناطق بیابانی در خوزستان داریم که ۳۵۰ هزار هکتار  آن کانون ریزگرد و ۳۵۰ هزار هکتار آن تپه‌های ماسه‌ای روان است.

موسویان تاکید کرد: ۳۴ درصد از پروژه‌های طرح کنترل عرصه‌های ریزگرد را توانستیم اجرا کنیم و نتایج آن را نیز در حال مشاهده هستیم و تاثیر خود را در استان گذاشته است.

وی با اشاره به مراتع وسیع خوزستان، عنوان کرد: ۲٫۵ میلیون هکتار مرتع در خوزستان داریم که علاوه بر دامداران استان، دامداران حدود ۱۰ استان دیگر نیز به این استان سرازیر می‌شوند و می‌توان گفت خوزستان قشلاق ۱۰ استان دیگر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اهداف این اداره کل گفت: نخستین هدف حفظ آنچه داریم است، سپس احیا، توسعه و در نهایت بهره‌برداری را داریم. همه کارهایی که انجام می‌دهیم برای رسیدن به این اهداف است.

موسویان افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تفاهم‌نامه ‌ایی با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیرکل محیط زیست و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر برای اجرای طرح بیابان‌زدایی ۳۵۰ هزار هکتاری صورت گرفته که اعتبار آن ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است و در بازه زمانی ۲ تا ۳ سال انجام می‌شود.

وی در باره پروژه‌های آبخیزداری در خوزستان عنوان کرد: یک میلیون هکتار در حوزه آبخیزداری پروژه تعریف شده که بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: در این طرح ۴۰۰ بند آبخیزداری کوچک و بزرگ پس از ۳ سال احداث شده که از هدر رفت آب و خاک و همچنین وقوع سیل جلوگیری می‌کند.

موسویان تصریح کرد: زراعت چوب می‌تواند خوزستان را از بیکاری و مسائل محیط زیستی نجات دهد.