سیدمجتبی محفوظی  به بررسی مشکلات صادرات خرما به اتفاق نمایندگان مردم استان‌های خرماخیز برای صادرات خرمای با کیفیت به بازارهای هدف با همکاری و مساعدت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و وزارت خارجه اشاره کرد و گفت:در میزگرد خرما مسایل و مشکلات صادرات بحث و بررسی شد.

وی خواستار صادرات محصول خرمای درجه یک و صادراتی آبادان به بازارهای جدید شد و افزود: آبادان به دلیل موقعیت جغرافیایی همچنین داشتن مرز مشترک دریایی، زمینی و هوایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس امکانات لازم برای صادرات محصول خرما به خارج از کشور را دارد.

محفوظی گفت:توجه به بسته بندی و استفاده از روش‌های نوین در فن‌آوری خرما و صنایع جانبی آن امکان ارزآوری مناسبی را در این زمینه فراهم خواهد کرد.

وی همچنین بر تامین آب نخلستان‌های آبادان تاکید کرد و گفت:بی‌آبی تاثیر منفی بر کیفیت خرما خواهد گذاشت.

شهرستان آبادان دارای ۱۳ هزار هکتار نخلستان مثمر است. یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نخل بارور در این شهرستان وجود دارد.
مهم‌ترین ارقام تولیدی و صادراتی خرمای شهرستان آبادان از نوع استعمران، زاهدی و برحی است که محصول آن به صورت خارک، رطب و خرما برداشت شده و به بازارهای محلی و سایر نقاط کشور و برخی از کشورهای همسایه صادر می‌شود.

۶ واحد فرآوری و بسته‌بندی خرما با ظرفیت سالانه ۲۵ هزار تن در شهرستان آبادان فعال است و بیشتر این کارگاه‌ها به صورت سنتی و نیمه مکانیزه و صنعتی هستند.

سالانه حدود ۹۰ هزار تن خرما از نخلستان های آبادان برداشت می شود.